Калцият е изключително важен макроелемент, чиято роля далеч не се изчерпва само с поддържането здравето на костите. Той има ключово значение за мозъчните функции и нервната система. При дефицит на калций в кръвта се налага той да се компенсира с извличането му от костната тъкан именно, за да се гарантират нормалните неврологични процеси, в това число и нормалният сън.

 

Балансът на калция в организма е ключов за оптималната секреция на невротрансмитерите серотонин и допамин, известни със своето успокояващо, релаксиращо мускулатурата и улесняващо съня действие. Калцият помага на мозъка да усвои незаменимата аминокиселина триптофан и да синтезира хормона на съня мелатонин.


 

Това обяснява защо храни, богати едновременно на калций и триптофан, са сред най-препоръчваните за прием при безсъние и други проблеми със съня.

 

По отношение поддържането на съня калцият действа в партньорство с друг важен микроелемент – магнезий. За подсигуряване на оптимален баланс между тях, гарантиращ нормален сън, се препоръчва ежедневният прием на калций и магнезий да бъде в съотношение 3:1.

 

Проучвания на хранителните навици на хората днес обаче показва, че балансът между двата ключови химични елемента често е нарушен. Това е сред основните, но подценявани от много хора причини за хронични проблеми със съня.

 

Дефицитът на калций възпрепятства производството на достатъчно количество мелатонин в мозъка. Негативните последици върху съня се проявяват много бързо, а ако приемът на макроелемента не се балансира, те често хронифицират.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Основните проблеми със съня при недостиг на калций се изразяват в неспокоен сън и често събуждане нощес. Недостатъчното количество калций затруднява и пълното релаксиране на мускулатурата вечер, което може да доведе и до трудности със заспиването. В дългосрочен план проблемите със съня се задълбочават. В това отношение дефицитът на калций се превръща в една от най-подценяваните и същевременно най-лесни за елиминиране причини за непълноценен сън.

 

За избягване негативните последствия върху съня много важно е приемът на калций да бъде съобразен с този на магнезий за поддържане на оптималния баланс в нивата на двата минерала, гарантиращ нормалното протичане на неврологичните процеси.