Достатъчният сън през нощта (по 7-8 часа) е от съществено значение за поддържане на оптимално здраве. Сънят се оказва не по-малко важен от редовната физическа активност и балансираната диета.


Съвременният живот, особено в големите градове все по-рядко позволява адекватен, спрямо нуждите на организма и натовареността му сън. Често се налага приемът на медикаменти, с които да се подсигурят нужните часове сън или дори в „по-затегнатите“ случаи на инсомния – няколко часа.


Немалък е броят на проучвания, според които достатъчния сън позволява безпроблемното протичане на редица мозъчни функции. В това число – концентрация, повишена продуктивност, както и усложлива памет.



Скорошно проучване от 2015 г. в журнал за детска психология и психиатрия показа, че моделите на сън при децата могат да имат пряко влияние върху тяхното поведение и ефективност.


Редовният сън има отношение и към по-малката консумация на храна, особено към определените като „вредни“ или т. нар. „джънк“.


Проучване в Proceedings of the National Academy of Sciences показва, че моделите на съня влияят върху нивата на хормони, които имат пряко отношение към апетита.


Според гайдлайните, по които се водят специалистите по съня количеството на съня за денонощие при възрастни е средно между 7 и 9 часа. При спортисти тези часове могат да достигат и до 10 часа за едно денонощие. При тях адекватното количество на съня е не по-малко важно от приемът на достатъчно калории и хранителни вещества.


Предимствата от достатъчния сън при спортисти имат отношение към по-добрата интензивност на работа, повече енергия, по-добра координация, бързина и ловкост.


Рисков фактор за редица, не само сърдечносъдови, но и бъбречни, мозъчни, белодробни проблеми е високото кръвно налягане. Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията адекватната почивка всяка нощ позволяварегулиране на кръвното налягане. Съответно сънят от своя страна има непряка роля в профилактиката на редица заболявания.

 

Връзката между съня и психичното здраве е обект на редица проучвания. Статистиката показва, че има пряка изявена връзка между липсата на достатъчно сън и депресията.


Изследване, което е публикувано в JAMA Psychiatry, разглежда моделите на самоубийства над 10 години. Той заключава, че липсата на сън е допринасящ фактор за много от тези смъртни случаи.
Друго проучване в австралийско и новозеландско списание за психиатрия предполага, че хората с нарушения на съня показват признаци на депресия.