Безсънието може да представлява сложен проблем, причинен от дълъг списък от фактори, между които и дехидратация. Независимо дали човек се дехидратира в съня си поради фактори извън неговия контрол, като например заболяване или диария, или поради други причини, които обаче попадат под човешкия контрол, като прекомерна консумация на алкохол и солени храни, дефицитът на течности може да наруши естествените циркадни ритми на тялото, а с това и самия сън.


Алкохол

 


Алкохолът действа като диуретик. С други думи, при консумацията му, бъбреците работят, за да го филтрират. Това води до повече екскурзии до тоалетната, които сами по себе си могат да ви държат будни нощем. В действителност с всяка стандартна алкохолна напитка, която консумирате (10 mg чист алкохол), обикновено уринирате 100 ml повече от това, което пиете, а това неминуемо води до дехидратация.

 

Солени храни

 

Натрият е необходим за правилното балансиране на течностите, нервната проводимост, свиването и отпускането на мускулите и т.н. Но за целта се нуждаете само от малко количество от минерала. Хипернатриемията обаче е състояние, при което серумните нива на натрий са над нормата от 152 mmol/l. Изпитва се силна жажда. Причината, освен хапването на прекалено солени храни, е допускане на обезводняване на организма и настъпване на електролитен дисбаланс.

 

Сладки храни

 

Подобно на солта, прекомерната употреба на захар може да изсуши клетките от водата, която съдържат. Когато нивата на захар в кръвта са твърде високи, тялото се опитва да се отърве от излишната глюкоза чрез увеличаване функцията на урината.

 

Недостатъчен сън

 

Според проучване в сп. SLEEP, недостатъчният сън нощем може да доведе до дехидратиране на сутринта. Хормон, наречен вазопресин, се освобождава както през деня, така и през нощта, за да гарантира регулирането на хидратиращия статус на тялото. Най-активно обаче се освобождава в по-късните фази на сън, така че ранното събуждане (под шест часа сън нощем) най-вероятно може да възпрепятства тялото от синтеза на важни дози от хормона.

 

Дълъг сън

 

Прекалено дългото спане също може да остави организма дехидратиран, тъй като – съвсем естествено – тялото не поема нужното количество вода, докато спи. Допълнително, някои хора избягват да пият вода преди сън, за да не им се налага да ходят до тоалетна нощем, но подобни решения също могат да окажат своя изсушаващ ефект.