Ново проучване, публикувано в Journal of the American Heart Association показва, че и твърде многото сън може да оказва негативни ефекти върху организма. Проучена е база данни от 74 различни изследвания, в които общо са взели участие три милиона души.


Изводите от изследванията са насочени към връзката между необходимостта от повече сън и здравословното състояние на организма. Нуждата от сън с продължителност повече от 8-9 часа се посочва като маркер за наличието на здравословни проблеми.


Проучването показва, че лица, при които сънят е с продължителност повече от 10 часа рискът за смъртен изход, предизвикан от инфаркт или инсулт е по-висок в сравнение с тези, при които 8 часа сън са достатъчни. Процентът на сърдечносъдовите заболявания нараства до 49% при хората, които предпочитат и имат необходимост от по-дълъг сън.



В изследването се посочва и повишената вероятност за преждевременна смърт при 30% от лицата имащи нужда от поне 10 часа сън дневно, в сравнение с тези, при които необходимият нощен сън е в рамките на 7-8 часа.


Един от начините, които посочват учените за „измъкване“ от омагьосания кръг на продължителния сън е навиване на аларма за по-ранен час на ставане от този на собствения ни биологичен часовник.


NEWS_MORE_BOX


По време на сън се забавя сърдечната и дихателната дейност, както и отговорът към различни външни стимули. Паралелно с това намаляват по интензивност катаболните процеси в организма, за сметка на засилващите се анаболни процеси.


От проучването става ясно, че не само малкото количество сън може да носи рискове за здравето ни, но и прекомерното часове на ден, прекарани в сън също оказват негативно влияние върху организма.


Специалистите препоръчват нощният сън да бъде в рамките на 7-8 часа. Следобедните дрямки също могат да оказват ободряващ ефект, но в рамките на 30-40 минути, защото в противен случай дългият следобеден сън може да наруши нощния сън, което от своя страна да доведе до чувство за неотпочиналост и сънливост през деня.