Ритъмът на активност и покой, който естествено следва тялото ни, се определя от количеството на дневната светлина. Т.нар. вътрешен или биологичен часовник се нагажда към промените спрямо изгрева и залеза на слънцето, в съответствие със сезона.

 

Американски експерти са установили, че върху ритъма на т.нар. вътрешен часовник, определян основно от цикъла на бодърстване и сън, оказва влияние не само синята, но и зелената светлина.

 

Откритието е направено от екип от учени от женската болница в Бостън, САЩ и е подкрепено от предишни научни изследвания за начина, по който човешкото зрение възприема заобикалящото ни осветление.

 


Факт е, че в окото има така нареченият слой от ганглийни клетки (най-големите клетки на ретината), разположен на разстояние от частта, която е отговорна за визуално възприятие. Изследователите са доказали, че точно това е мястото в ретината, където се възприема синята светлина, оказваща влияние върху вътрешния часовник на организма.

 

Известно е, че под влиянието на синята светлина се подтиска секрецията на хормона на съня мелатонин. Поради тази причина, хора облъчвани с този тип светлина стават по-работоспособни, настроението и дори физическото им състояние се подобрява.
Синята светлина успешно се прилага като терапия при различни видове смущения на съня, включително и свързаните със смяната на сезоните нарушения на циркадния ритъм.

 

Американските учени провели изследване, целящо да разбере какво е влиянието на зелените лъчи от спектъра върху човешкия организъм.
 

 

Резултатите се базират на проучване, обхванало повече от 50 здрави доброволци, които в продължение на десет дни били облъчвани със синя или зелена светлина по шест и половина часа всеки ден.

 

По време на експеримента, станало ясно, че не само синята, но и зелената светлина има възможност за регулиране на циркадния ритъм при хората.

 

Според автора на проучването, проф. Стивън Локли, при лечението на безсъние трябва да се използва и зелена светлина, която оказва влияние върху хормоналната реакция на съня, свързана с ритъма на сън и бодърстване.

 

Единствената разлика между двата типа светлини е, че зелената е с по-малка продължителност на влияние върху организма, в сравнение със синята, обясняват изследователите.

 

Резултатите от проучването са били публикувани в майското издание на списание Science Translational Medicine.