Четеното на книга може да успи, а според експертите има различни причини за това. Самият акт на четене изисква движение на очите отляво-надясно за изчитане на редовете. Това обаче изисква и мозъчна работа, тъй като мозъкът превръща буквите, които очите виждат в смислени думи и изречения. Тъй като по време на четене мозъкът работи усилено, а очните мускули се изморяват, е нормално да се изпита нужда от почивка, а това обикновено води до бавно затваряне на очите.


Това, което също допринася за ускореното заспиване, е, че по време на четене най-често се заема удобна поза. Това позволява на тялото и на мускулите да се отпуснат и в резултат на това може да последва релаксация, сънливост и съответно дълбока дрямка. 

 


Четеното всъщност успокоява ума и нервната система, а това е един от факторите за заспиване. Причината е, че четенето позволява на ума да си почине за известно време, но също премахва негативната енергия и излишните мисли, свързани с работа, проблеми и т.н. Поради това се смята, че четенето на книга е вид антистресова терапия. За целта обаче трябва да се чете нещо релаксиращо, любимо и приятно, а не информация, която може да напрегне ума допълнително. 


В проучване дори се показва, че четенето намалява нивата на стреса с 68/100 в продължение дори на 6 минути. Благодарение на него се забавя сърдечната честота и се облекчава напрежението. В проучвания се установява още, че четеното е много по-ефективен и бърз метод за релаксация, отколкото слушането на музика например или дори прием на чаша билков чай.


Ако се чете точно преди лягане, четенето ще ускори още повече заспиването, защото умът и тялото вече автоматично се подготвят за сън. В допълнение, ако температурата в стаята е прекалено топла, това ще доведе до по-бързо заспиване. 


Трябва да се отбележи обаче, че за предпочитане е четенето на книга или списание в хартиен вариант, тъй като дигиталният четец всъщност може да доведе до обратен ефект – намаляване на чувството за сън. Това се дължи на синята светлина, която дигиталните устройства излъчват.