Екип от психолози от Университета в Канзас провеждат проучване върху ефекта на усмивката върху нивото на стреса. В своето него изследователите Сара Пресман и Тара Крафт възложили различни задачи на участниците, които били изложени на повишен стрес. Те били разделени на 3 групи. Това, с което се различават трите групи е промяната в сърдечната честота. В групата, на която било казано да не се усмихват непосредствено след излагане на стресови фактори сърдечната честота се нормализира най-бавно. Успоредно с това в групата на участници, на които било казано да се усмихват през цялото време сърдечният ритъм се нормализирал в най-кратки времеви граници.

 

Счита се, че усмивката може да окаже психологическо въздействие върху тялото, така че да се освободят различни химични съединения и хормони, които да създадат чувство за щастие и благополучие. Самият акт на усмихване освобождава серотонин, окситоцин и ендорфини, които също намаляват нивата на кортизола, понижават кръвното налягане и сърдечната честота. 



Ползите от усмивките не свършват дотук. Честото усмихване води до повишаване на защитните сили на организма и дори може да удължи продължителността на живота. Усмивката увеличава производителността и концентрацията. Освен това, редовното усмихване може да превърне човек от песимист в оптимист. Затова всеки ден трябва да се започва и да се завършва с усмивка, но също трябва и да се намират причини за повече усмивки.


Счита се още, че усмивката може да намали стреса почти толкова, колкото и добрият сън. Нещо повече – усмихването може да помогне за генериране на положителни емоции. Поради тази причина се смята, че децата са най-щастливи – те се усмихват най-много. Установява се, че те го правят средно по 400 пъти на ден. Също така според изследвания жените се усмихват повече, отколкото мъжете. 


Според други изследователи обаче усмивката не е лек за всеки тип стрес. За дългосрочния и хроничен стрес усмивката не е най-ефективният начин за облекчение. Въпреки това, усмивката може да премахне негативното настроение за кратък период от време и в резултат да се почувства облекчение. Изследователите твърдят, че когато човек се принуди да изглежда щастлив, може наистина да стане такъв, макар и за кратко.