Защо се хващат бързо настинки и вируси? Според редица проучвания стресът е един от основните фактори за разболяване. Хората, които са често подложени на силен стрес, са по-сколнни да настиват, отколкото хората, които живеят с по-малко стрес. 

 

Продължителният стрес може да стане причина и за повишаването на риска от по-сериозни заболявания, включително сърдечни заболявания и рак. Според проучване между 60 и 80% от посещенията в лекарския кабинет са свързани със стрес.


 

Кои са симптомите на стрес? Някои от тях са повишена сърдечна честота, повишено кръвно налягане, учестен пулс, недостиг на въздух, гадене, виене на свят, мускулна треска и много други. Може да се развият и стомашни проблеми, включително диария, запек, гадене, болки в корема и други. Доказано е също, че стресът влошава симптомите на синдрома на раздразненото черво.

 

Той играе основна роля и в затлъстяването. Проучвания са установили, че по-високите нива на кортизол, причинени от хроничен стрес, може да доведат до увеличаване на теглото и мазнините в някои области на тялото. Освен това той е виновник за неправилното хранене, като увеличава желанието за консумация на сладки и рафинирани храни.

 

Стресът причинява често главоболие, мигрена и напрежение. Продължителният стрес може да влоши и дори да доведе до появата на нови алергични реакции. Той причинява кожни обриви като копривна треска, хрема и сълзене на очите. Стресът може да предизвика дори астматичен пристъп при хора с астма.

 

Стресът разболява тялото, но също оказва негативно влияние върху психическото здраве. Изследвания свързват хроничния стрес с депресия. Той намалява количеството на серотонин, допамин и окситоцин, а вместо това повишава нивото на хормона на стреса – кортизол. В резултат на това възниква лошо настроение, нарушение на съня и либидото, раздразнение и други негативни емоции.

 

Кои са начините за управление на стреса? Първата стъпка към контрола на стреса е определянето на симптомите. Доказано е, че с някои дейности може да се облекчат симптомите му. Някои от тях са редовни физически тренировки, слушане на музика, йога и медитация, упражнения за дълбоко дишане, отглеждане на домашен любимец, получаване на достатъчно сън и още много други.