Първа част на материала

 

 


Изразяване на гнева
Когато изпитаме гняв винаги можем да се нахвърлим върху човека или нещата, които ни дразнят или ядосват. Хората използват различни съзнателни и подсъзнателни процеси, за да се справят със своите гневни изблици, но трите основни подхода са:

 

  • изразяване,
  • потискане,
  • успокояване.



Най-здравословният метод е изразяването на гневните емоции по настойчив, но не агресивен начин. За тази цел трябва да се научите да изяснявате какви са потребностите ви и как да ги удовлетворявате, без да наранявате и навреждате на останалите хора.


Не трябва обаче винаги да изливате гнева си върху човека, който ви е ядосал, още повече не сте сигурни за безопасността на неговата реакция. А това може да се окаже и не особено здравословно.


Гневът може да бъде потиснат при неговата поява и след това да бъде обърнат и насочен в друга посока. Можете да го направите като го задържите в себе си, спрете да мислите за него и се концентрирате върху нещо позитивно.


Проблемът при този вид реакция е, че ако в даден момент не му дадете външен израз, гневът може да се обърне навътре, което би могло да доведе до повишаване на кръвното налягане или до депресия.  


Справяне с гнева
Целта на управлението на гнева е да имате възможност да го овладеете и контролирате навреме и по начин, който ви помага да се справите със ситуацията, без да създавате допълнителни проблеми.


Тъй като процесът на мислене при човека е невероятно бърз, напълно възможно е буквално за няколко секунди мисълта да премине през няколко етапа, преди да кажете или направите каквото и да е:
 

  • Признайте и приемете своя гняв.
  • Определете обекта и причините за гнева.
  • Разгледайте възможно най-голям брой варианти за реагиране в конкретната ситуация, заедно с евентуалните последици от тях.
  • Изберете най-добрата възможност и я осъществете на практика.



Най-лесният начин да се справите със ситуацията е да я опишете на лист хартия по следния начин: „Нека Рейки протече към ситуацията с моя шеф, който ми дава извънредна работа в края на деня.“ (например) и да задържите листа между ръцете си, позволявайки на Рейки да тече през него в продължение на поне 5 – 10 минути.


Стратегии за "изправяне на гнева до стената"

  • Научете се да проявявате по-голяма толерантност, състрадание и разбиране


Развиването на толерантност може да ни помогне, евентуално, да живеем без гняв. Ако успеем да уважим правото на хората да бъдат такива, каквито са, и изградим силно и позитивно приемане на различията им, както и разбиране защо тези различия съществуват, можем да станем по-толерантни.

 

  • Научете се по-често да прощавате

За да простите на някого, първо трябва да сте решили, че казаното или направеното от него не е правилно. Понякога е много трудно да разберем мотивите на другия, но често е по-добре да „простим и да забравим“, за да помогнем на самите себе си и да продължим напред.

 

  • Научете се да се успокоявате и релаксирате

Ако усещате, че започвате да се ядосвате, не позволявайте на емоцията да се разгърне в бърз гневен изблик. Вместо това се опитайте да се успокоите и да се отпуснете. В такива ситуации упражненията за дишане са много полезни.

 

  • Научете се да изразявате себе си спокойно и с отстояване на правата си

Опитвайте се да изразявате гневните си емоции по един настойчив начин, използвайки спокойни, логични думи, а не с агресия.


  • Изградете нов начин на живот

Ако направите някои полезни промени, може да постигнете високи резултати, особено като се има предвид, че някои от аспектите на живота водят по-често до гняв.