В книгата си „Да живееш с принципите на Рейки“ Пенелопи Куест дава съвети за един по-добър начин на живот - спокоен, без гняв, страх и тревога.


Какво представлява Рейки?
Японската дума Рейки означава духовна или космическа енергия на жизнената сила. Днес на Запад Рейки се разглежда преди всичко като форма на съвременна терапия – безопасна, деликатна, неагресивна лечебна техника с полагане на ръце, която използва духовна енергия, за да лекува физически заболявания.


Но Рейки е много повече – приема се като холистична система за балансиране, лекуване и хармонизиране на всички аспекти на личността – тяло, ум, емоции и дух, осигуряваща релаксация и чувство за благополучие.


Физиология на гнева
Подобно на останалите емоции, гневът се съпровожда с физиологични и биологични промени, сходни с тези, които са изпитвали нашите предци като реакция на опасност – известно като рефлекса „бой или бягство“.


Когато се ядосате, в зависимост от силата на емоцията, тялото може да изпита всяка една от следните реакции:

  • свиване на кръвоносните съдове в някои области на тялото,
  • ускоряване на сърдечния пулс и повишаване на кръвното налягане,
  • увеличаване нивото на кръвната захар,
  • пренасочване на кръвния поток от крайниците към основните телесни органи,
  • учестено и по-дълбоко дишане,
  • храносмилането спира или забавя своя ход,
  • увеличава се потенето.



Инстинктивният, естествен начин да изразите гнева си е като да реагирате агресивно. Гневът е естествена, адаптивна реакция към заплахите, която ни внушава мощни, често нападателни чувства и поведение,


Те ни позволяват, когато сме атакувани, да се бием и да защитим себе си. Ето защо известно количество гняв е необходимо за нашето оцеляване.


В съвременното ни общество рядко изпадаме в ситуации на крайна физическа опасност, затова е по-вероятно нашите „стресори“ или „спусъци на гнева“ да са от психологическо естество.


Изживяване на гнева
Някои от най-често срещаните причини за появата на гнева са обидата или възмущението, неудовлетворението или раздразнението, измъчването или преследването, разочарованието или съжалението и възприеманите заплахи и опасности.


Но източникът на всички тези чувства се крие в незадоволените очаквания и ако ние можем да се освободим от очакванията си, ще се освободим и от гнева. Но за да стигнем до това ниво, ще трябва първо да се справим с емоциите, които вече ни владеят.


Много хора описват два вида гняввътрешен, който е насочен към самите себе си и външен, който е резултат от отношенията с друг човек.


И двата типа гняв всъщност се пораждат вътре у човека. Никой никога не ни е карал да се ядосваме. Всичко е наше собствено дело!


Гневът е просто една от многобройните реакции, които можем да имаме при даден тип обстоятелства, което означава, че е избор, който сами сме направили, дори и да не смятаме така.


Това е изключително важно, защото ако можем да изберем гнева като реакция, значи вместо него можем да изберем и някаква друга реакция.


Ако успеем да променим своята реакция – да проявим по-голямо разбиране към позицията на другия, тогава хората около нас ще започнат да реагират по изцяло нов начин на нашите думи и действия.

 


Втора част на материала