Немско проучване, публикувано в The World Journal of Biological Psychiatry, е показало, че дори краткият престой на открито има полза за мозъка ни.

 

За да провери ползите от времето, прекарано на открито за мозъка, екипът от Института за човешко развитие Макс Планк и Медицинския център Хамбург-Епендорф е проследил група от здрави участници, живеещи в градска среда, на средна възраст, в продължение на 6 месеца.


 

През това време са били извършени повече от 280 ЯМР изследвания на мозъка им.

 

Преди извършване на изследването с ЯМР се е вземало предвид това, което участниците са правили преди 24 часа, и по-специално часовете, които са прекарали на открито.

 

Участниците са били попитани за приема на течности, кофеин и нивото на физическа активност.

 

Това също са полезни фактори и е проследено дали променят връзката между времето, прекарано на открито, и мозъка.

 

Увеличава сивото вещество

Мозъчните изследвания са показали, че времето, прекарано на открито от участниците, е свързано с повишено количество сиво вещество в дясната дорзолатерална префронтална кора, която е горната и страничната част на челния лоб на мозъка.

 

Тази част от кората участва в планирането и регулирането на действията, а също и в когнитивния контрол.

 

Освен това е известно, че много психиатрични заболявания са свързани с намаляване на сивото вещество в префронталната област на мозъка.

 

Ползите от времето, прекарано на открито

Физическата активност, приемът на течности, кофеин и часовете, прекарани навън на слънчева светлина са фактори, които също имат положително действие върху сивото вещество на мозъка.

 

Физическата активност увеличава невронните връзки, което в крайна сметка ни предпазва от когнитивен спад с течение на годините.

 

Резервът на нашия мозък се измерва по отношение на броя на невронните връзки.

 

Физическата активност също така предотвратява свиването на хипокампа с възрастта, което води до загуба на памет, която настъпва с възрастта.

 

Полза за паметта и концентрацията

Резултатите от това проучване показват, че структурата на мозъка и настроението ни се подобряват, когато прекарваме повече време на открито, пояснява Симон Кюн.

 

Това вероятно се отразява и на концентрацията, работната памет и психиката като цяло, подчертават изследователите.

 

Разходки навън

Ползите от разходките за здравето са много:

  • Понижават кръвното налягане, холестерола, триглицеридите и нивата на глюкозата в кръвта, което е от полза за сърдечносъдовото здраве;
  • Стимулират образуването на кости и предпазват от остеопороза;
  • Подобряват храносмилането, стимулират работата на червата и помагат за поддържане на баланса на микробиома.

 

Проучването е установило, че ходенето на открито увеличава сивото вещество в област на мозъка, която участва в планирането и когнитивния контрол и която обикновено се засяга при психични разстройства.

 

Тези открития осигуряват невронаучна подкрепа за лечението на психични разстройства.

 

Лекарите могат да предписват разходка на чист въздух като част от терапията, пояснява изследователят Анна Машерек.

 

Вероятно този положителен ефект върху мозъчната структура също подобрява паметта и предотвратява когнитивния спад, който е типичен за напредването на възрастта.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/neurologia/pasar-tiempo-aire-libre-aumenta-materia-gris-cerebro_6015

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15622975.2021.1938670