Метта медитацията е вид будистка медитация. На езика Пали, който се говори в Северна Индия, „метта“ означава положителна енергия, великодушие и доброжелателност.

 

Практиката е известна като медитация на любящата доброта и се състои в повтаряне на утвърдителни фрази към себе си и другите, за да се култивира любов и състрадание към себе си, семейството, животните, приятелите и дори „трудните“ хора в нашия живот.


 

Какви са предимствата?

 

Метта медитацията може да намали самокритичността, симптомите на посттравматично стресово разстройство, както и да облекчи безпокойството, болките при мигрена и тези в долната част на гърба. Характерните за метта медитацията фрази включват:

 

„Нека бъда в безопасност и спокоен.“

„Нека бъда щастлив. Нека бъда здрав.”

„Бъдете силни и уверени.“

 

Важно е всяка фраза да се повтаря съзнателно, за да се усетят свързаните с нея емоции.

 

Освен това метта медитацията може да подобри дълголетието. Проучване от 2013 г. на учени от Харвардското медицинско училище открива положителна връзка между метта медитацията и дължината на теломеритеДНК структури в краищата на всяка хромозома, които защитават генетичната информация. С напредването на възрастта те се съкращават, а хроничният стрес може да ускори този процес, причинявайки по-бързо биологично стареене.

 

Как да медитираме?

 

Метта медитацията не се нуждае от специално оборудване, а единствено от спокойно и уединено място.

 

Седнете в удобна поза и затворете очи. Вдишайте бавно и дълбоко през носа и продължете да дишате дълбоко.

 

Съсредоточете се върху дишането. Представете си как дъхът Ви пътува през тялото или се съсредоточете върху сърдечния ритъм.

 

Изберете си положителна фраза, насочена към Вас самите, и тихо я повтаряйте на глас.

 

Бавно повторете фразата. Усетете как Ви кара да се чувствате. Когато се разсеете, не се осъждайте. Върнете се обратно към фразата и продължете да я повтаряте.

 

Помислете след това за приятелите и семейството си. Можете да мислите за конкретен човек или група хора. Повторете положителната фраза и за тях. Обърнете внимание на начина, по който се чувствате.

 

Насочете фразата към други хора, включително такива, които ви нараняват. Разпознайте емоциите си, дори и отрицателните. Повтаряйте фразата, докато изпитате състрадание.

 

Някои хора си служат с визуални изображения, докато повтарят всяка фраза. Например, те си представят светлина, излизаща от сърцето или човека, за когото мислят.

 

Съвети за начинаещи

 

За начинаещите в медитацията, първите опити могат да бъдат трудни и дори да донесат обезсърчение заради усещането за липсата на ефект. Имайте предвид, че медитацията е практика, която отнема време, и желаният ефект се постига с надграждане.

 

Опитайте да медитирате на различни места, в различна поза и по различно време на деня, за да откриете най-подходящите условия за вас.

 

Когато се прави редовно, метта медитацията може да помогне за свеждане до минимум на негативните емоции към себе си и другите. Бъдете търпеливи и отворени за преживяването. Практикуването на няколко минути всеки ден може да Ви помогне да се промените с времето.

 

 

Източници:

https://www.healthline.com/health/metta-meditation#benefits

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23893519/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24633992/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23541163/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24602422/