В предишната част: дълбоко дишане и отпускане

 

Медитация


Медитацията е особено ефективна за намаляване на стреса, тревогата, депресията и други негативни емоции. Същността й се състои в това да сме изцяло отдадени на момента сега без да анализираме или буксуваме в мислите си на едно място. Вместо да се притесняваме за бъдещето или да живеем в миналото, чрез медитация мозъкът ни се фокуса на усещанията ни със света в момента...



Няколко техники за медитация:

  • Анализ на тялото – анализ на тялото се извършва като се обърне внимание върху различни части от тялото. Започва се от краката и постепенно се продължава към тялото, докато се стигне до лицето. За да се постигне медитиране, трябва да се постигне отпускате на  мускулите. Важно е да се фокусирате върху начина, по който се усещат частите на тяло, без да се квалифицират усещанията като "добре" или "зле".

 

  • Медитация в движение - не е нужно да сте в седнало или неподвижно състояние, за да медитирате. Медитацията по време на ходене е свързана с фокусирането върху всяка физическа стъпка – усещате краката си докато стъпвате по земята, усещате ритъма на дишането си докато се движите и вятъра върху лицето си.

 

  • Грижливо хранене – опитайте се да се храните грижливо, а не да ядете докато сте под стрес или да гълтате храната си бързо и под напрежение. Седнете на масата и съсредоточете цялото си внимание върху процеса на хранене (без телевизия, вестници). Яжте бавно и отделете време, за да се насладите пълноценно на всяка хапка.

 

  • Медитация не е равносилна на транса. Изискват се усилия, за да се запази концентрацията и възвръщането към настоящето в момента, в който умът започва да се отнася. С редовни упражнения, медитацията може да промени мозъка, като укрепи някои области в него, отговарящи за усещането за радост и спокойствие и да отслаби зоните, отговарящи за стреса и отрицанието.




Визуализация
Визуализацията или управляването на образи е един от вариантите на традиционната медитация, който може да помогне, за да се намали стреса. Когато се използва като релаксираща техника, управлението на образи включва представянето на място или сцена, в която се чувствате в мир със себе си, готови да се отървете от всяко напрежение и тревога.



Изберете най-подходящата за вас обстановка, без значение дали ще е на тропически плаж, на любимо място от детството или тиха горска поляна. Можете да направите това упражнение сами, с помощта на терапевт или чрез аудио запис.


Затворете очи и без никакви притеснения отключете въображението си. Представете си спокойно място.


Картината трябва да е възможно най-наситена с миризми, звуци, усещания.

 

В продължението: йога и тай чи