Слушането на успокояваща йога музика е добре за сърцето и намалява тревожността. 

 

Това беше съобщено по време на тазгодишния Конгрес на Европейската асоциация по кардиология в Мюнхен. Изследването, проведено в Индия, включва 149 здрави хора, участващи в три отделни сесии: (1) слушане на йога музика преди сън; (2) слушане на поп музика преди сън; (3) излагане на тишина преди сън.


 

По време на всяка една от сесиите, сърдечната честота е била измерена 5 минути преди началото на музиката и съответно на тишината, след което 10 минути, докато трае самата сесия, и накрая – 5 минути след провеждането й. Като резултат, вариабилността на сърдечната честота е била отчетена като по-висока по време на медитативните звуци, по-слаба по време на поп музиката и не особено променена по време на тишината. 

 

Сърдечната честота на тялото се променя като нормален отговор в зависимост от стресовите ситуации, в които попада тялото. Високата променливост на сърдечния ритъм показва, че сърцето може да се адаптира към тези промени. Обратно, ниската вариабилност е индикатор за не толкова успешната адаптивна способност на автономна нервна система.

 

Неспособността на автономната нервна система да се адаптира може да предизвика възпаление, което е да причини сърдечносъдови заболявания. Друга възможност е, че хората с ниска вариабилност на сърдечната честота вече страдат от субклинични сърдечно-съдови проблеми.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Подобни методи на успокояване отдавна са част от индийската култура, за което свидетелства и болницата, за която работи д-р Нареш Сен - HG SMS Hospital. Д-р Сен е консултант кардиолог и автор на проведеното изследване. Музикалната терапия е част от практиката на д-р Сен, който обаче държи да посочи, че алтернативните подходи не са заместители на конвенционалните лекарства и интервенции, а могат да бъдат използвани само в допълнение.

 

В края на краищата слушането на успокояваща музика преди лягане е евтина и лесна за прилагане терапия, която не може да причини вреда и от която всеки може да се възползва.