Има много начини, които подпомагат контрола на кръвното налягане. Такъв е чрез релаксиране с музика. Звуковите терапии отдавна са популярни като начин за отпускане и подобряване на цялостното здравословно състояние.

 

Определени мелодии могат да допринесат за понижаване на кръвното според изследователи от Унивеситета във Флоренция в Италия. В тяхно проучване е проследено кръвното налягане на 28 възрастни, приемащи лекарства за хипертония. За целта те са носили устройство в продължение на 24 часа. В последствие им били раздадени компактдискове. Те трябвало да слушат успокояваща класическа или индийска музика в продължение на 30 минути на ден, както и да дишат бавно и дълбоко. След 1 седмица изследователите установили, че средното систолно налягане на групата е понижено. 


 

За сравнение, 20 други пациенти не слушали музика и не практикували бавно дишане. Резултатите показали, че тяхното кръвно налягане не се е променило.

 

При друго проучване се установява, че слушането на Моцарт или Щраус в продължение на 25 минути може да намали кръвното налягане. Проучването било проведено с участието на 120 души. По-конкретно слушането на подобна музика намалило систолното кръвно с между 4,7 mmHg и 3,7 mmHg и диастолното с между 2,1 mmHg и 2,9 mmHg.

 

Ефектът, който се наблюдавал, може да се обясни с факта, че слушането на такава музика, намалява нивата на хормона на стреса - кортизол. Всъщност, класическата музика успокоява цялото тяло и ума и допринася за релаксиране и отпускане. 

 

Успокояващият ефект на музиката, освен че понижава кръвното налягане, забавя сърдечната честота и облекчава работата на сърцето. Така че, ако високо кръвно се причинява от стрес и напрежение, то музиката ще подпомогне за намаляване на тревожността и съответно за намаляване на риска от сърдечни заболявания

 

Изследователите също предполагат, че за да може музиката да понижи кръвното, тя не трябва има текст, както и непрекъснати промени в силата на звука и ритъма, а да бъде хармонизирана.


Специалистите съветват за понижаване на кръвното да се предприемат следните мерки: да се намали консумацията на сол, алкохол, кофеин и тютюнопушене; да се увеличат физическите упражнения и се взимат необходимите 7-8 часа сън на денонощие.