Естрогените не са просто полови хормони, на които отчасти жената дължи репродуктивните си способности, сексуалност, привлекателност, еластична кожа, здрави кости... Уви, концентрацията им влияе и на функциите на мозъка. Ето защо жената в менопаузата става... различна. Ако заради бръчиците по лицето се притеснявате за грозящите ви опасности относно здравословното ви състояние и се страхувате от болести като Алцхаймер – спрете! Тревожността е един от обичайните признаци през менопаузата, а и на жените по принцип. Разсеяността, белите полета, забравянето всъщност не са толкова страшни, а изискват адекватно внимание и грижа към себе си.

Имайте предвид че „проблемите с паметта“ при жените в менопауза, и пременопауза, са масово разпространени. Може и да ви се стори странно, но и хиперактивността, а с нея и неспособността за концентриране на вниманието, също. И това е напълно разбираемо – този период от жизнения път на жената е критичен, тя носи редица отговорности, обикновено се грижи за семейство и пораснали деца и болни родители, в същото време трябва да бъде достатъчно конкуретноспособна на далеч по-младите си колеги, за които все още не е проблем дори и да не са почивали една нощ, или се намира в преход от едно поприще в друго...


И така, естрогените са важни, за да може жената да се радва на ясно мислене, силна памет и емоционална стабилност. Прогестеронът – другият важен женски полов хормон, който е свързан с втората част на менструалния цикъл, набъбване на маточната лигавица и успешното развитие на бременността в първите месеци – също подпомага мозъка. Той го предпазва от ефектите на свободните радикали и спомага процесите по възстановяването на нервните клетки от причинените увреждания. Още преди менопаузата обаче отделянето на естрогени и прогестерон намалява значително.

На пръв поглед изглежда, че хормонозаместителната терапия би свършила чудесна работа и би компенсирала „недостатъка“, но истината е, че подобна мярка въобще не действа и не помага на мозъка да запази капацитета си според заключенията от мащабно проучване на здравословното състояние на жените в Щатите. Преди са се отчаете, трябва да знаете, че все пак има няколко ключа, с помощта на които може да се постигне контрола на положението.

NEWS_MORE_BOX



На първо място, се опитайте да балансирате хормоналния си статус без медикаменти. По принцип, дисбалансът на естрогена, прогестерона и тестостерона в този период от живота причинява проблемите от когнитивен характер. За поддържането на синтеза им могат да помогнат някои билки. Черният кохош и червената детелина стимулират синтеза на естроген и се свързват с „гладните“ за този хормон рецептори. Часовничето и витексът работят пък за прогестерона, а също така намаляват тревожността, раздразнителността и безсънието. Съществуват и други билки, които бихте могли да намерите и ползвате под приятна форма.

Следващата стъпка за справяне с лошата памет е да започнете активно да се борите със стреса. В случая съпротивлението срещу него няма да помогне, нито ще помогне стоически да приемате нещата. Вниманието си трябва да насочите към адекватни техники за разтоварване, а тези техники са толкова различни и изборът им зависи изцяло от личния темперамент и интереси, моментни желания и пр. Важното е методите, на които се спрете да ви помогнат да изпитате облекчение и възвърнете способността си да слагате ред в мислите си. Нежелания кортизол може да потиснете като си отделите специално време за занимания като плуване, танци, разходки, рисуване, цветарство или друго хоби. Много успешен вариант е да изберете спортно занимание, което да помага и на тялото ви да се отпусне и хоби, при което да използвате пръстите си. Ако трябва тъчете, плетете, запишете се на курс по грънчарство...

Имайте предвид че организмът вече е достатъчно изтощен от преживените кризисни моменти през годините и сега „изпускането“ на кортизола и съответно неовладяването на емоциите е много по-вероятно.

Кортизолът не е съвсем „лош хормон“ - той ни е необходим, за да мобилизира организма в критична ситуация и се справим с предизвикателствата пред нас. В дългосрочен план обаче неговите повишени стойности влияят на невроните. Това засяга краткосрочната памет, способността да намираме подходящи думи и се изразяваме богато, способността да учим. Ако се оплаквате, че вече въобще не можете да помните, е крайно време да предприемете спасителен ход за себе и няма да сгрешите, ако оставите децата да се справят сами и се отправите на околосветско пътешествие!

Очаквайте скоро още съвети как да си помогнете и сложите мислите си в ред през менопауза