Стягането на багажа за почивка и пътуването се отразяват положително на психиката. За съжаление обаче, всяка почивка има своя край, а това понякога може да бъде причина за стрес и депресия.


Според здравните специалисти е нормално да се изпитва известна степен на дезориентация след ваканцията. Връщането към нормалния ежедневен и стресов живот, съчетан с натрупана работа и отговорности, често може да създаде предпоставки за чувство на тревога, страх, а дори и тъга.


Причини за това могат да бъдат малкото почивни дни в годината, в които човек отива на екскурзия далеч от своя дом и работа. Твърди се, че проблемът всъщност се изразява в подхода на подготовка за почивката и начина, по който човек е настроен за нея. Ето някои съвети, с които може да се намали стресът след отпуската и някои начини как да се организира ефективно времето преди и след нея. 


 

В дните или седмицата преди тръгване, е добре да се изпълнят задачите, които могат да се отложат за след почивката. Така ще се освободи съзнанието от напрежението и стреса през ваканцията. Това е времето, в което физически и психически човек трябва да релаксира и да отдели време за себе си.


Ако е възможно, след почивката е добре да се пристигне вкъщи ден или два по-рано, за да може тялото да се приспособи и отново човек да се върне към ежедневието. Това дава възможност за допълнително време за оправяне на багаж, почистване, пазаруване, а дори и отпочиване


Специалистите казват, че може например работната седмица да започне в сряда, т.е до вторник включително да се вземе отпуск. Така седмицата ще бъде кратка и ще има достатъчно време за адаптиране. За да се предотврати стресът и депресията, след ваканцията е добре да се започне да се мисли за следващата почивка, а защо не и дори да се планира. Така ще се запази положителното настроение и с нетърпение ще се очаква ваканцията. Проучване от 2010 г. установи, че се получава по-голямо удоволствие от предварителното планиране на ваканцията, отколкото от действителното пътуване.