Лятото е време за почивка. Но понякога в стремежа си "да се разнообразим и да си починем", така пренасищаме графика си със занимание, че неусетно сме си съставили почти пълни "работни дни". 

 

Психотерапевтът Наоми Яно смята, че тази натоварена организация за ползотворно запълване на лятната ваканция може да попречи на рутините, които през останалата част от годината помагат на човек да се грижи за собственото си здраве и личните си нужди. 


 

Затова екип от експерти предлага 8 съвета как едновременно да прекараме едно пълноценно лято и да не подценяваме дневните навици, които през цялата останала година се опитваме да изградим. 

 

1. Излезте навън

Умерената разходка или пикникът на сянка сред природата с богата зелена и цветна растителност ефективно регулира стреса и благоприятства физическа активност, която понякога оставяме за студените месеци във фитнес залите и салоните. 

 

2. Оставете си време за почивка

„Може да бъде много лесно да се претоварим“, заявява американският терапевт Хоуп Вайс. Това, разбира се, е релевантно за всяко време от годината, но важи особено през лятото, когато по-благоприятното и топло време вдъхновява мнозина да вършат и планират повече.

 

Летните приключения и времето с приятелите и семейството са много важни, но също толкова ценно е и да отделим малко грижа за самите себе си, обяснява Вайс. 

 

3. Социализирайте се офлайн, не онлайн

Това важи особено за работещите пред лаптоп или компютър, които поддържат близки и сътруднически отношения с колеги и познати, но рядко имат възможността пълноценно да поговорят с тях на живо. 

 

Затова уплътняването на физическото присъствие с приятен и автентичен разговор в реална близка обстановка е препоръчително за съхранение на социалните умения на всеки човек.

 

4. Купувайте си летни дрехи, които харесвате

Макар лятната жега да предполага по-леки, често по-отворени или къси дрехи, това не е задължителният дрескод за сезона, който всички трябва да спазват.

 

Ленените платове са изключително удобни и подходящи за жегата, а дългите до земята рокли отново са на мода. Експериментирането с индивидуалните стилове благоприятства креативното мислене и повдига духа. 

 

Тялото е дом, който всеки трябва да обича и към който трябва да се отнася с уважение. Затова специалистите съветват да не се отнасяме сурово към него, особено когато по цял ден сме по бански.

 

5. Хидратация, хидратация, хидратация

Летните горещини могат да причинят дехидратация. Тя от своя страна води до топлинно изтощение, обяснява д-р Миа Финкелстън. “Дори ниските нива на хронична дехидратация могат да ви накарат да се почувствате уморени и замаяни”, разяснява тя.

 

6. Поствяйте слънцезащитен крем

Американската академия по дерматология препоръчва използването на широкоспектърен, водоустойчив слънцезащитен крем със слънцезащитен фактор (SPF) най-малко 30. Повечето възрастни се нуждаят от около 1 унция слънцезащитен крем, за да покрият адекватно цялото си тяло и лице. Академията препоръчва повторно нанасяне на всеки два часа и след излизане от водата.

 

7. Планирайте, но спрямо своето темпо

Поддържането на регулярен режим на спане е един от правилните пътища към ефективна почивка. Стоенето на късно през лятото и ставането по обяд може несъзнателно да се отрази на психологическото и емоционалното състояние. Затова сънят е добре да се планира, така че човек да си набавя необходимото му количество сън.

 

Терапевтът Дана Колтарт препоръчва планиране на неща, които да се практикуват ежедневно, като например движение, четене, писане или медитация. 

 

8. Движете се така, че да Ви е приятно

Ако бягането в парка не е предпочитаният тип движение, то йогата на някоя сенчеста полянка може и да бъде. Ако походът в планината е твърде изнурителен, то разходката по залез може да е релаксираща. 

 

Треньорът Ани Поарие препоръчва човек да се запита: „Какво обичах да правя като дете през лятото?“

 

Възможно е да сте обичали да скачате на въже, да карате колело или да си правите слънчеви бани на балкона - все неща, които все още можете да правите и като възрастен, твърди Поарие.

 

Референции: 

1. Naomi Yano - https://www.naomiyanopsychotherapy.com/about

2. Hope Weiss - https://www.hopeisthere.com/

3. Dana Colthart - https://www.danacolthart.com/

4. Sunscreen FAQs. American Academy of Dermatology Association - https://www.aad.org/media/stats-sunscreen

5. Byrne, Christine. 8 Self-Care Practices That Are Perfect for Summer. (June 21st, 2022). EverydayHealth - https://www.everydayhealth.com/self-care/self-care-practices-that-are-perfect-for-summer/