Витамин 5 или пантотенова киселина е често срещана съставка в продукти за грижа за кожата и косата. Водоразтворим витамин е и едно от най-големите му предимства е, че поддържа кожата дълбоко хидратирана. Прилагането му върху нея предотвратява загубата на вода и изсушаването, сърбежа и лющенето. Витаминът поддържа кожата още мека и еластична. 

 

Пантотеновата киселина може да намали и голяма част от кожните несъвършенства. Локалното ѝ нанасяне заздравява кожата и раните, но също така прави белезите значително по-малко видими. Изключително ефикасна е при лечението на някои кожни състояния като атопичен дерматит и екзема.


 

Някои проучвания показват, че витамин В5 намалява пъпките и акнето по лицето, когато се приема като хранителна добавка. Той намалява зачервяванията, раздразненията и сърбежа по кожата поради антибактериалното си действие.

 

Витаминът ускорява производството на глутатион в кожата и свежда до минимум появата на тъмни петна по лицето. Освен това засилва производството на колаген и еластин, които правят кожата да изглежда по-стегната, млада и с по-малко фини линии и бръчки. Пантотеновата киселина също стимулира регенерация на кожата.

 

Витамин В5 повлиява много благоприятно и върху състоянието на косата. Придава ѝ блясък, сила и мекота. Освен това може да помогне за предпазване на косата от външни фактори като замърсяване, студ и топлина. Освен това запечатва влагата в косъма и не позволява неговото изсушаване. Много ефикасен е и за изтънени и заплитащи се коси, чиито краища са склонни да цъфтят и да се накъсват.


Витамин В5 укрепва косата и намалява падането ѝ. Освен това я прави по-гъста и с обем. Дори повече – витаминът може да ускори растежа на косата. В допълнение, той може да намали вероятността от появата на пърхот.


Освен чрез добавки за прием или продукти, които се нанасят локално, витамин В5 или пантотенова киселина може да  повлияе благоприятно върху състоянието на кожата и косата, ако се набавя чрез храната. Витаминът се намира в храни като свинско, пилешко, пуешко месо, миди, сьомга, пълнозърнести храни, млечни продукти, бобови растения, гъби, броколи, авокадо, сладки картофи и много други.