Сутрешното или вечерното вземане на душ е по-полезно? Ако се оставят настрана предпочитанията, какво казва науката по този въпрос?


Оказва се, че нощното къпане има предимство, когато става въпрос за съня. Вземането на душ час-два преди лягане помага за подобряване качеството на съня и по-бързото заспиване. Къпането обаче точно преди лягане може да загрее тялото и да стане причина за безсъние


Друга полза на нощния душ е премахването на умората и напрежението от тялото след работния ден. Също така навън тялото и косата може да съберат различни видове алергени и дразнители, които, ако не се премахнат преди лягане, може да попаднат и в леглото.



Специалисти твърдят, че душът през нощта е особено полезен през летните месеци, тъй като в топлото време по-трудно се постига спад на телесната температура, необходима за добър сън. Понижението на телесната температура води до забавяне на сърдечната честота, дишането и храносмилането.


През зимата пък сухата кожа става по-голям проблем. Прилагането на крем след къпане е от важно значение за хидратиране на кожата. Тъй като повечето от продуктите за овлажняване изискват време за абсорбиране, вечерният душ е за предпочитане.


Що се отнася до сутрешния душ, няма реални научни предимства за него, въпреки че експертите признават, че за някои хора той може да бъде от полза. Вземането на душ като част от ежедневната сутрешна рутина може да помогне за предоставяне информация на мозъка, че е време за започване на деня. Той също може да засили сетивата, а ако водата е топла, тя може да има релаксиращ ефект. Някои лекари пък препоръчват хилядолетната практика, наречена хидротерапия, която включва топъл, а след това студен душ, за да се събуди нервната система, да се повиши притокът на кръв и да се стимулира имунната система.


Специалистите твърдят, че ако основната цел е да се поддържа чистота, няма погрешно време за къпане. Докато сутрешният душ помага за по-бързо събуждане, то вечерният може да бъде с цел отпускане и по-скорошно заспиване. Затова няма специални изисквания.