Повече от ясно е, че с напредване на годините тялото ни се променя и приближаването на 50 ужасява. Колкото и защити да си създаваме срещу осъзнаването на числото 5 като десетично във възрастта ни, то безмилостно в един момент ще е факт – да сме живи и здрави!


За да запазим наистина младия дух, който носим въпреки скъсяването на теломерите ни, можем да изпълним една генерална задача: да се започнаем какво действително се променя в тялото ни, как настъпват промените. Само така ще можем да им се противопоставим, да забавим процесите или да не допускаме грешки, които да спомогнат развитието им в нежелана посока и ускорена скорост.


Точно така – остаряването е като да караш кола, много зависи в какъв модел си седнал и с какво се движи двигателят!


 

1.

 

35 отдавна е зад гърба. А след като е миналата тази паметна дата, независимо колко свещи поставяме на тортата на личния ни ден, знаем, че ритмите в тялото са различни и метаболизмът е по-бавен. Ако сме били немарливи към предупрежненията на специалистите за промяната и намаляването на калориите в чинията, то през 40-те сме разбрали, че природата не прощава, лепвайки ни няколко килограма допълнително телесно тегло.


За съжаление, тенденцията се задълбочава и след 50-те обмяната на веществата започва да върви като часовата стрелка на циферблата. 
Но, има и една голяма полза! Нека не забравяме, че по-бавният метаболизъм иска по-малко калории, по-малко храна, по-малко пари за храна, в крайна сметка! За да запазим фигурата си и през 50 същота като през 40, а дай Боже, и през 30- или 20-те, задължително трябва да намалим дневния си порцион.


2.


В резултат на хормоналните промени – средната възраст, в която настъпва менопаузата при жените е 52 г. – ще се промени здравето и на червата. Обикновено се появяват оплаквания от подуване на корема, газове, запек... Причината е, че същите храни, които сме консумирали обичайно преди, сега не се усвояват пълноценно.


Специалисти предлагат да се опита намаляване на млечните храни и съдържащите глутен продукти. Това е възможно да намали „резистентността“ на тялото към отслабване. След определен период от време, през който може да се добави прием на пробиотици, може да се пристъпи към връщане на познатите любими продукти. Но с едно на ум!


3.

 

Едни от най-съществените промени засягат костите, костната плътност. За съжаление, с настъпването на менопаузата загубата на костна плътност се ускорява за 3-5 години. Това предразполага към фратури от на вид нетолкова сериозни падания, например. 


На загубата на костна плътност може да се противостои с... Упражнения. И по-конкретно със силови тренировки. Задължително е и да се работи за равновесие. До менопаузата естрогените в женското тяло са го предпазвали от загуба на костна плътност (и сърдечносъдови заболявания), но 50-те са безмилостни. 


Добрата новина е, че е достатъчно само два пъти седмично да се проведат тренировки за поддържане на големите мускулни групи.

 

4.

 

Неприятното е, че освен със загуба на костна плътност, се сбогуваме и с мускулна маса. Синтезът на човешкия растежен хормон и тестостеронът спадат естествено с възрастта. Загубата на мускулна маса става значителна след 50!


Как да противостоим на този процес? Колкото и странно да прозвучи – започнете да спите, тоест сънят трябва да стане приоритет, защото тогава синтезът на хормони е облекчен. Тренировките с продължителна издръжливост вече са неподходящи, по-добре действат тренировките на кратки интервали и тези с тежести. Накратко казано – тренирайте за по-кратко време, но ударно и упорито. 

 

Очаквайте продължение