Витамин D е изключително важен за организма ни. Синтезира се от кожата ни под въздействието на слънчевите лъчи и би трябвало организмът да задоволява сам нужните си от него. През последните десетилетия обаче непрекъснато се споменава за хроничен недостиг на витамин D сред населението, което можем да го обясним със съвременния начин на живот – реално прекарваме светлата част на деня затворени в помещения или превозни средства.

 

Витамин D е от значение за здравето на костите ни, за устойчиво настроение. Все повече нови научни изследвания документират протективната му полза срещу развитието на различни заболяване, включително ракови.


 

Разполага се с известни данни, че дефицитът на витамин Д е свързан и с косопада и други проблеми, типични за косата. Той стимулира растежа на космените фоликули. Играе съществена роля за тяхното образуване, а когато този процес е накърнен, косата става рядка и опада преждевременно – де факто няма растеж на нови косми и подновяването ѝ е незадоволително. 

 

Според изследователи дефицитът на витамин Д е свързан по някакъв начин и с автоимунното състояние алопеция ареата, при което се наблюдава обособяване на участъци без коса по скалпа. 

 

Ако действително косата става рехава или не расте в обичайния си темп, има голяма вероятност за системен недостиг от витамин Д. Кога имаме основание да го заподозрем, преди да стигнем до изследване?

 

За ориентир могат да ни бъдат от полза други признаци на дефицит на витамин D. Такива са:

 

NEWS_MORE_BOX

 

  • Необясними резки промени в настроението, склонност към тревожност и депресия;
  • Постоянно усещане за умора,
  • Бавно заздравяване на рани,
  • Понижена издръжливост
  • Мускулна слабост,
  • Повишаване на кръвното налягане,
  • Изпитване на хронична болка,
  • Инфертилитет
  • Чести фрактури,
  • Загуба на костна плътност.


Начин да си го осигурим е достатъчното излагане на слънчева светлина – поне 20 минути дневно, което не е проблем при ясно време... А тази година дори лято нямаме на някои места...


Освен със слънчево излагане витамин Д може да се осигури чрез някои хранителни източници. Такива са авокадото, яйцата, семената чиа, някои видове риба като сьомга, сардини и пъстърва, ядки и сирена, в т.ч. кашкавал. 

 

Често и пълноценното хранене не дава решение срещу недостига на витамин Д, което налага приема му под формата на хранителна добавка. За предпочитане в такива случаи са естествените източници на витамина и неговата течна форма.

 

С витамин Д обаче не бива и да се прекалява. Според ендокринолозите полезната дневна доза за възрастни от 19 до 55 години е 600 IU. За възрастни над 55 години между 600 – 800 и за деца между 400 и 600 IU.


Трябва да се има предвид, че дефицитът на витамин Д може да се дължи и на хронични заболявания като целиакия и болест на Хрон, което налага предприемане на сериозна терапия. Съществуват и медикаменти, чието приемане влияе на стойностите на витамин Д в организма. Такива са противогъбичните, глюкокортикоидите, антиконвулсанти и приеманите при ХИВ.