Здравата, гъста и жизнена коса съвсем не е резултат от бомбастичните обещания, изписани на опаковките на скъпоструващите козметични продукти. Да, добрият шампоан и маска са важни за красивата и поддържана коса, но много дами забравят, че най-верният съюзник в желанието им за правилно подхранване и грижа е балансираното хранене.


Добре подбраната диета, помога на тялото да се сдобие с ценни хранителни вещества, а това неизменно ще повлияе и върху косата, кожата и ноктите. Така, че времето на социална дистанция и карантина е още един повод човек да помисли как и с какво се храни, и да обърне повече внимание на ежедневните си хранителни навици.


Експертите са категорични, че най-добрите витамини и хранителни вещества за растежа на косата включват постни протеини (пилешкото месо), омега-3 мастни киселини, мастноразтворими витамини, витамини от В групата и желязо. А това се доближава в най-силна степен до средиземноморския начин на хранене – диета пълна с фибри, 100% пълнозърнести храни и здравословни мазнини.



Храненето е важно за красивата коса, защото определени продукти като – преработените и пакетирани храни, с добавени изкуствени съставки, може да има драматичен ефект върху косопада. Много от така наречените „джънк фууд“ храни могат да причинят хаос в храносмилателната система, а добре известно е, че здравата чревна флора е от съществено значение за правилното усвояване на ценни хранителни вещества.


При първи проблеми с косопад, тънка и чуплива коса, суха или с липса на блясък, дамите най-често посягат към витамините от група В, купувайки от аптеката готови хранителни добавки. Но чрез храната човек може да си набави всички необходими В-витамини, без да пръска излишни пари.


Ето няколко предложения за красива и жизнена коса:

 

Сьомга


Като богат източник на омега-3 мастни киселини и протеини, сьомгата може да помогне за поддържането на здрави кичури. Пък и сьомгата има много ползи за здравето – спомага работата на сърдечно съдовата система, намалява възпалението и се грижи за мозъка.

 

Яйца


Яйцата са пълни с протеини и основни хранителни вещества, които допринасят за здравето на косата, като холин и витамини A, D и B12. Два специфични каротеноида, открити в яйцата - лутеин и зеаксантин, също играят роля за поддържане на клетъчното здраве, особено на очите, кожата и косата.

 

Фъстъци и фъстъчено масло


Фъстъците са важен източник на биотин, за който е известно, че стимулира растежа на косата и предотвратява косопада. Фъстъците също са идеален заместител на месото, затова и особено подходящи за консумиране от вегетарианци и вегани.

 

Спанак


Спанакът изобилства от магнезий, желязо и фолат. Други листни зелени като къдравото зеле също предлагат полезни за хранителни вещества за красиви кожа и коса. А количеството витамин С в тъмнозелените листни зеленчуци помага за защита и поддържане на клетъчните мембрани на космените фоликули.

 

Чиа семена


Чиата е перфектния вегетариански източник на омега-3, както и на фибри и антиоксиданти. Тази супер храна се счита за пълноценен протеин, съдържащ 20% повече протеин от соята и може да помогне за по-пищни къдрици. Чиата може да се добавя към зърнени храни, коктейли, пудинги и дори като здравословна съставка към различни печива.

 

Тиква


Половин чаша тиква съдържа само 83 калории и по-малко от 1 грам мазнини. В същото време е пълна с желязо и бета-каротин, предшественик на витамин А - важен витамин за растежа и здравината на косата. Тиквата също е пълна с витамини С и Е, които помагат да се възстановят клетките на тялото.

 

Източник: Good housekeeping