Колагенът е най-разпространеният протеин в човешкото тяло, който участва в изграждането на сухожилията и кожата. Тялото ни произвежда колаген, но можем да си го набавим и от добавки и различни храни. Смята се, че колагенът може да помогне за по-здрава и красива коса.

 

Осигурява аминокиселини


 

Косата е изградена основно от протеина кератин. Колагенът е богат на аминокиселините пролин, глицин и хидроксипролин, от които пролинът е и основен компонент на кератина. Засега обаче липсват клинични проучвания при хора относно въздействието от приема на колаген върху косата.

 

Заздравява космените фоликули

 

Колагенът може да действа като антиоксидант и да се бори с щетите, причинени от свободните радикали. Свободните радикали са съединения, които се образуват в тялото в резултат на стрес, замърсители на въздуха, тютюнопушене, лошо хранене, алкохол. Доказано е, че когато са в големи количества, свободни терадикали могат да увредят протеините, ДНК и дори космените фоликули. За да се бори със свободните радикали, тялото се нуждае от антиоксиданти. Изследвания с клетъчни култури показват, че колагенът - особено от рибени люспи - има мощно антиоксидантно действие.

 

Изтъняване на косата

 

Колагенът представлява 70% от дермата, средният слой на кожата, който съдържа космените фоликули. Колагенът допринася за еластичността и здравината на дермата. С възрастта тялото произвежда по-трудно колаген, което може да е една от причините косата да изтънява. Смята се, че приемът на колаген може да помогне за поддържането на здрава дерма и да предотврати изтъняването на косата. Изследванията за ефекта му върху изтъняването на косата обаче засега не са налични.

 

Побеляване на косата

 

Поради своите антиоксидантни свойства се смята, колагенът може да забави и побеляването на косата. То до голяма степен се влияе от наследствените фактори, но увреждането на свободните радикали също може да играе роля. С напредването на възрастта клетките, които произвеждат меланиновия пигмент, който придава цвета на косата, започват да умират. Свободните радикали също могат да увредят клетките, създаващи меланин. Без достатъчно антиоксиданти за борба с увреждането от свободните радикали, косата може да започне да побелява преждевременно. И тъй като в лабораторни проучвания е доказано, че колагенът се бори със свободните радикали, се смята, че може да предпази от преждевременно побеляване на косата.

 

Как да си набавим колаген?

 

Тъй като изгражда съединителната тъкан на бозайниците, колагенът се намира в кожата, костите и мускулите на пилешкото, говеждото, свинското и риба.та Бульонът, направен от животински кости, съдържа както колаген, така и желатин, варената форма на колаген. Този костен бульон може да се пие или да се използва като основа за супи.

 

Приемът на храни с високо съдържание на витамин С може да засили производството на колаген в тялото. Портокалите, чушките, брюкселското зеле и ягодите са отлични източници на този витамин.

 

Колагенът може да се приема и като добавка. Повечето добавки с колаген се хидролизират, което означава, че колагенът е в по-лесно усвоима форма. Колагенът на прах е без аромат и мирис и може да се добавя към смутита, кафе и други топли или студени напитки.

 

Според текущите изследвания добавките с колаген са безопасни за повечето хора, но могат да имат странични ефекти като продължителен послевкус, стомашен дискомфорт или киселини.

 

Източници:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4201279/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24670209