Стресът може да играе ключова роля в процеса на побеляване на косата, показва проучване, публикувано в списание Nature. Учените отдавна работят над възможната връзка между стреса и посивята коса, но това ново изследване от Харвардския университет далеч по-задълбочено проучва точните механизми.


Първоначалните тестове на изследователите разглеждат внимателно кортизола - „хормона на стреса“, който се разраства в тялото, когато човек изпадне в ситуация „битка или бягство“. Това е важно, защото дългосрочното повишаване на кортизола в тялото е свързано с множество негативни здравословни резултати.


Наблюденията на екипа са изненадващи. Оказва се, че химикалите, освободени по време на реакцията на стрес - по-специално норепинефрин - предизвикват преждевременно активиране на пигментни клетки, изчерпвайки „запасите“ от цвят на косата.



„Вредното въздействие на стреса, който открихме, беше отвъд това, което си представяхме“, казват от екипа от Харвард, цитирани от Healthline. След само няколко дни всички стволови клетки, регенериращи пигмента, били изгубени. А веднъж изгубени, те вече не могат да регенерирате пигменти.


Защо побеляваме?

Стресът не е единствената или дори основната причина, поради която повечето хора губят цвета на косата си. В повечето случаи това е проста генетика.


Защото сивата коса се причинява от загуба на меланоцити (пигментни клетки) в космения фоликул. Това се случва с напредване на възрастта и, за съжаление, няма лечение, което да възстанови тези клетки и пигмента, който те произвеждат – меланин.


Именно генетичните фактори определят кога точно ще побелеем. Това не означава, че факторите на околната среда - като стрес - не играят роля. Пушенето, например, е известен рисков фактор за преждевременно побеляване, показва проучване от 2013 г. Trusted Source.


Други допринасящи фактори за преждевременното посивяване на косата включват дефицит на протеин, витамин В-12, мед и желязо, както и процесите на стареене, дължащи се отчасти на натрупването на оксидативен стрес. Този стрес е предизвикан от дисбаланса между свободните радикали и антиоксиданти в тялото, които могат да повредят тъканите, протеините и дори ДНК-то ни.


Как да забавим процеса?

Промените, които можем да направим включват диета с високо съдържание на омега-3 мастни киселини, като орехи и тлъста риба, добра слънцезащита и приемане на витамин В -12 и витамин В-6.


„Разбирайки как точно стресът влияе на стволовите клетки, които регенерират пигмента, ние положихме основата за разбирането как стресът засяга други тъкани и органи в тялото“, казават от екипа. „Разбирането как нашите тъкани се променят при стрес е първата критична стъпка към евентуално лечение, което може да спре или да върне пагубното въздействие на стреса.“