Качеството на нашата коса се влияе от много фактори. Няма как да променим някои от тях, като възраст или генетична обусловеност. Има обаче други фактори, на които можем да повлияем. Освен здравословния режим на хранене, грижите и режима на хидратация, трябва да обърнем внимание на това дали си набавяме достатъчно витамини, минерали и други вещества, чието ниво е свързано с качеството на косата. Кои са те?

 

Витамини


Първо ще посочим витамин А, който е от съществено значение за растежа на клетките и състоянието на кожата. Той подпомага секрецията на себум, който предотвратява накъсването, а също така помага да запазите косата си блестяща. Витамините B2, B7, B9 и B12 също играят важна роля. Техният дефицит може да доведе до косопад, както също и липсата на витамин D и витамин Е.


Минерали

Не трябва да забравяме и за минералите. Най-вече жените трябва да се фокусират върху приема на желязо, тъй като то често липсва в женския организъм, например поради загуба на кръв, причинена от обилна менструация. Дефицитът на желязо се разпознава на пръв поглед. Проявява се с бледа или суха кожа, чупливи набраздени нокти и суха коса или наличие на косопад. Ако държите да запазите цвета на косата си, не трябва да забравяте за приема на селен. Недостигът му може да е свързан с побеляване на косата. И не на последно място е минералът цинк. Ниското му ниво е свързано с поява на косопад, така че определено не трябва да подценявате важността на приема му.

 

коса2

 

Колаген

Несъмнено колагенът, който съставлява голяма част от всички протеини в тялото, е едно от веществата, които влияят върху качеството на косата. Колагенът е особено важен за скалпа, тъй като допринася за неговата еластичност и здравина. Ако има недостиг на колаген, косата може да се изтъни.

 

Можете значително да повлияете на качеството на вашата коса и нейния растеж. Ако освен грижи, здравословно хранене и редовен режим на хидратация, обърнете особено внимание на достатъчния прием на витамини, минерали и колаген, съвсем скоро ще забележите подобрение в структурата на косата и ускоряване на растежа ѝ.

 

Източници
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25057538/ 
https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-b/ 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3037475/ 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24575202 
https://europepmc.org/article/med/1764360
https://doi.org/10.1007/s13555-018-0278-6 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5685931/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23949208/