Защо през лятото не трябва да се отказваме от месото, маслото, яйцато, сиренето и изварато? Как да предотвратим стареенето на кожата, причинено от силното лятно слънце? Ето няколко малки, но важни правила за красива и сияйна кожа.


Протеинови продукти (месо, риба, извара, яйца).


Но не и полуфабрикати. Протеинът е основа за изграждане на мускулни, колагенови и еластинови влакна, които са отговорни за еластичността на кожата. От протеиновите продукти човешкото тяло получава както взаимозаменяеми аминокиселини, които формират основата на структурата на колаген и еластин, например, пролин и глицин, както и незаменими аминокиселини, които не се произвеждат в организма и задължително трябва да идват от храната. Например, от сирене, рибен хайвер, риба, месо, извара, яйчен жълтък, соя, ядки. От животинските продукти протеинът се усвоява 2 пъти по-добре, отколкото от продукти от растителен произход. 


 

Витамини и минерали


Синтезът на колаген и еластин е сложен процес, изискващ участието на много микроелементи и витамини. Някои от тях са желязо (животински черен дроб, яйчен жълтък, заешко месо, говеждо месо, стриди, бобови растения, зърнени култури), мед (бобови растения, зърнени храни, авокадо, говеждо месо), витамин С (шипка, морски зърнастец, зърнена чушка, киви, магданоз, копър, броколи и брюкселско зеле), витамин Е (слънчогледово масло, ядки). Струва си да се уверим, че тези продукти редовно присъстват в нашата диета. 

 

Влакна


Не е чудно, че кожата се нарича огледало на червата. Всички проблеми в стомашно-чревния тракт се отразяват под формата на обриви по лицето и придават на кожата нездравословен оттенък: жълтеникав, земносив. Диетичните фибри нормализират храносмилателния тракт и са субстрат за развитието на добра микрофлора (полезни бактерии) в дебелото черво. Продукти с много фибри като трици, хляб, смокини, сушени кайсии, ябълки, зърнени храни, бобови растения са добре дошли на трапезата. 

 

Мазнини


Мазнините са неразделна част от структурата на човешката кожа. Недостатъчният прием на мазнини непременно ще доведе до суха кожа и напукване. И освен влошаване на външния вид, липсата на мазнини ще увеличи риска от развитие на инфекциозни кожни заболявания. Но излишъкът от мазнини в диетата ще се отрази на кожата под формата на мазен блясък. Източниците на растителни мазнини са олио, ядки, семена, авокадо. Източници от животински произход - яйчен жълтък, сирене, риба.

 

Антиоксидантни продукти


При продължително излагане на открито слънце слънчевите лъчи допринасят за появата на признаци на стареене и рак на кожата.  Това се дължи на образуването на свободни кислородни радикали, които стимулират липидната пероксидация и увреждат ДНК на клетките.


Продуктите, които съдържат антиоксидантни вещества и помагат за възстановяването на кожата и организма са витамини С и Е, β-каротин, ликопен (шипка, червени домати (колкото по-наситен е цветът, толкова повече ликопен), диня), флавоноиди (зелен чай, тъмен шоколад (съдържание на какао по-горе) ще ви помогнат да се защитите 70%), лук, червено вино, тъмна бира), антоцианини (горски плодове: касис, къпини, череши, череши, боровинки, боровинки, грозде, червени боровинки).

 

Вода


За да поддържаме водния баланс, се нуждаем от 1,5-2 литра течност на ден, равномерно разпределена през целия ден. В горещо време или за хора със затлъстяване, които активно се занимават със спорт, количеството вода на ден трябва да се увеличи.