Употребата на козметични продукти може да представлява риск за здравето на кожата заради замърсяване с бактерии. Изследвани са 5 вида козметични продуктa, които били 467 на брой, включително 96 червила, 107 гланцa за устни, 92 очни линии, 93 спирали за мигли и 79 блендера за нанасяне на грим.


Учените по биомедицина Амрейн Башир и Питър Ламбърт от Университета в Астън във Великобритания установяват, че колкото по-високо е съдържанието на вода, толкова по-голяма е вероятността от замърсяване на продукта.

 


Според данните между 70 и 90% от всички използвани продукти били замърсени с бактерии. Сред тях били стафилококус ауреус (Staphylococcus aureus), E.coli, както и Citrobacter freundii, вид факултативни анаеробни грам-отрицателни бактерии. Във всички изследвани продукти са открити и ентеробактерии и гъбички, като те преобладават най-вече в блендерите за нанасяне на фон дьо тен, коректор и контур. Проблемът тук е, че 93% от анкетираните признали, че никога не са ги почиствали, а 64,4% продължавали да ги използват дори след като ги изпускали на пода. 

 

Според изследователите дори блендерите да бъдат измити, все още има значителен риск от размножаването на бактерии. Това се дължи на факта, че блендерите се въведоха през последните няколко години и информацията за това, как да се почистват и използват е ограничена. Те трябва да се почистват с топла, сапунена вода, но задължително условие след това е да се изсушат, за да не се разпространяват микроби. По същия начин трябва да се поддържа хигиена и на апликаторите за нанасяне на сенки, руж и т.н.


Според изследователите козметичните разпоредби ясно посочват, че продуктите не трябва да съдържат патогенни организми. Високите нива на замърсяване на козметичните продукти показват, че се изисква повече информираност сред потребителите. От друга страна, производителите трябва да гарантират, че датите за изтичане на срока на годност на продуктите са на видно за потребителите място, както и че те могат да идентифицират символите, използвани на опаковките на продуктите. Въпреки това обаче, проучване от 2013 г. установи, че повечето потребители продължават да използват грима и след изтичане на срока на годност.