Начинът, по който се храним, влияе върху нивата на различните хормони в тялото, които регулират много от естествените процеси, които протичат в него. Цялостното здраве и външен вид на кожата също са тясно свързани с хормоналните колебания, които на свой ред са повлияни от храненето.

 

Според дерматолози увеличеният прием на определени храни и премахването на други може да помогне за подобряване на състоянието на кожата. Преди да започнете да пазарувате обаче, първо трябва да определите типа на кожата: суха, нормална, мазна или комбинирана. При всеки от тях може да има проблеми, като акне, лющене или сухота.


 

Най-добрите и най-лоши храни за суха кожа

 

Пиенето на 2 литра вода дневно може да помогне при суха кожа. Хидратацията може да се постигне и чрез прием на повече плодове, като диня, както и на мастни киселини, като тези в авокадото, зехтина и сьомгата. Препоръчително е приемът на дехидратиращи храни и напитки, които съдържат кофеин и алкохол, да се сведе до минимум. Сухата кожа обаче не е просто резултат от дехидратация. Дефицитът на витамини А и С също може да допринесе за изсушаване на кожата, поради което е полезно да се храните по-често със спанак, броколи и сладки картофи.

 

Най-добрите и най-лоши храни за мазна кожа

 

При мазна кожа може да звучи логично да се премахнат мазните храни от диетата, но това не е непременно най-доброто решение. Мазнините с противовъзпалително действие в авокадото, маслините, рибата и лененото семе всъщност могат да намалят свръхпроизводството на себум, което води до запушване на порите. В същото време  е добре да се ограничат мазните и силно преработени храни, като пържени картофи, и да се ограничи приема на добавена захар, както и да се избира птиче месо и риба пред червено месо.

 

Най-добрите и най-лоши храни за комбинирана кожа

 

Тъй като комбинираната кожа е смесица от суха и мазна, съчетаването на храните за двата типа кожа е добро начало. При смесена кожа не е нужно да се ограничават изцяло въглехидратите, а да се избират предимно храни с по-високо съдържание на протеини и по-нисък гликемичен индекс, като кафяв ориз и киноа.

 

Най-добрите и най-лоши храни при акне

 

Акнето е комбинация от омазняване, възпаление и бактерии, която често се смята, че е проблем само при тийнейджърите. Този кожен проблем обаче често се наблюдава и при възрастни, например при жени в менопауза. За тях е подходящо да следват храненето, подходящо за мазна кожа, както и да увеличат приема на витамин С чрез различни плодове и зеленчуци, както и приема на цинк, който се съдържа в мидите, по-леките животински протеини като пилето, в зърнените храни и тиквените семки. Намаленият прием на млечни продукти, сладки и мазни храни също облекчава проблемитес акнето. Това не важи за киселото мляко заради пробиотиците, които се съдържат в него.

 

Най-добрите и най-лоши храни за безцветна кожа

 

Дерматолозите подчертават, че солариумът не е безопасен начин за естествено сияйна кожа, тъй като я уврежда. За целта би могло да помогне хранене по цветовете на дъгата. Приемът на храни, богати на микроелемента ликопен, като домати, папая и червен пипер, също прави кожата по-сияйна, както и червеното вино (в умерени количества) и тъмния шоколад (поне 75% какао).

 

Най-добрите и най-лоши храни за зряла кожа

 

Независимо от това, с което се храним, кожата в крайна сметка ще остарее. Храните, богати на колаген обаче, като яйца, риба, леко месо, могат да забавят този процес. Освен това приемът на повече витамин С, например в боровинките и цитрусовите плодове, може да помогне на тялото да абсорбира колагена в храната. Дерматолозите съветват да се ограничат солените храни, като пържени картофи и чипс, тъй като дехидратират кожата.

 

Източници:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/the-best-diet-for-your-skin-type

https://www.aad.org/public/diseases/acne/really-acne/adult-acne

https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/moderate-drinking.htm