Според изследвания някои витамини играят ключова роля за здравето на кожата. Те гарантират както добро общо здраве, така и подхранена, млада и здрава кожа. Сред най-необходимите витамини са:

 

Витамин А


Витамин А може да се набави чрез храни като сладките картофи, морковите, яйцата, тъмно листните зеленчуци. Витаминът може да се прилага и външно върху кожата. Ретиноидите, включително ретинол, третиноин, изотретиноин са форма на витамин А. Те се намират в голяма част от кремовете и серумите. Ретиноидите например подобряват текстурата и тонуса на кожата, борят се с акнето и забавят признаците на стареене. Проучване от 2015 г. установи, че ретинолът и ретиноловата киселина удебеляват кожата само за 4 седмици. След 12-тата седмица участниците в проучването постигнали още по-добри резултати – видимо намалили бръчките. Трябва да се отбележи обаче, че ретиноидите увеличават чувствителността на кожата към слънчевите лъчи.

 

В-комплекс

Витамините В-комплекс също значително подобряват здравето на кожата. Изследване от 2018 г. показва, че витамин В подпомага производството на здрави нови кожни клетки. Много проучвания също показват, че В-комплекс са най-ефективни, когато се прилагат директно върху кожата. Витамин В3 например може да намали признаците на стареене, както и да намали появата на петна, свързани с възрастта. Фолиевата киселина също забавя стареенето, а когато се комбинира с креатин се увеличава колагенът. Витамин В5 пък може да помогне при акне и застаряваща кожа. Хранителни източници на витамин В-комплекс са месото, яйцата, морските дарове, ядките и семената.

 

Витамин С

Витамин С е антиоксидант, който предотвратява движението на свободните радикали, причиняващи увреждане по кожата. Много проучвания са открили, че витамин С може да забави стареенето на кожата от слънчевите лъчи. Прилагането му директно върху кожата може да подобри еластичността, но и да направи кожата да изглежда по-млада и стегната. Витаминът е също естествен овлажнител, като в допълнение подобрява гладкостта на кожата. Витамин С се съдържа в повечето плодове и зеленчуци, някои от които са броколите, карфиолът и лимонът. 

 

Витамин Е

Както витамин С, така и витамин Е е антиоксидант, забавящ стареенето. Според някои изследвания витамин Е може да помогне за заличаването на белезите по кожата. Той е ефективен и за лечение на акне и рани. В друго проучване се твърди, че витамин Е може да помогне за заздравяването на рани, когато се комбинира с витамин С и цинк. Витамин Е може да се намери в семената, ядките, спанака, мангото, царевицата и други.

 

Витамин D

Витаминът помага за възстановяването на кожните клетки. Дефицитът му е свързан с редица кожни проблеми като раздразнения, акне и екзема. Проучване от 2010 г. установи, че използването на крем, съдържащ витамин D и Е, може да помогне при атопичен дерматит. Източници на витамин D са млякото, зърнените храни, сьомгата, риба тон и други.