Характеристики на косата като типа, дължината, плътността на косъма, дали е къдрава или права зависят от наследените гени. Видът й обаче се дължи изцяло на вътрешното състояние на организма, който храни папилите, които я произвеждат. За да бъде косата здрава и красива, първо епидермисът и кожата трябва да са здрави. 
 
Всеки космен фоликул зависи от кръвообращението и хранителните вещества в него, както и от количеството кислород, което достига до тях. Ако диетата е бедна на хранителни вещества, това може да доведе до вредни промени в космения фоликул, които могат да се появят 3 – 4 дни по-късно. 
 
При хората, които следват хранителен режим, в който липсват протеини, в продължение на десет дни, се установяват значителни промени в цвета, текстурата и структурата на косъма
 
Експертите споделят, че голям процент от вегетарианците страдат от изтъняване на косата. Въпреки че голяма част от тях приемат витамини, минерали и основни хранителни вещества, белтъчините, които са в основата на косъма, често се пренебрегват. 
 
Есенциалните аминокиселини, които са градивните елементи на кератина, са в най-голямо изобилие при животинските продукти. Когато техният прием не е адекватен спрямо нуждите на организма, е налична по-малко енергия за нуждите на космения фоликул. 
NEWS_MORE_BOX
 
 
Експертите препоръчват да се консумира повече постно месо, особено черен дроб, тъй като той е богат на желязо и витамин D. Морската храна също не трябва да се пренебрегва, тъй като тя съдържа йод.
 
Полезни за косата са витамините А, B и C, които могат да се намерят в яйцата, млякото, пресните плодове и зеленчуците. Така може да се „пребори“ сухата и чуплива коса. А при косопад е препоръчително да се приемат калции и биотин. 
 
Добрата циркулация на кръвта осигурява оптимално „захранване“ на космените фоликули. За жизненост и блясък, е нужно и по-добро кръвообращение, което може да се постигне с физическа активност и масажи.