Усмивката е едно от първите неща, което забелязваме в другите. Формирането на добри навици за устна хигиена отнема време и усилия, но ще разхубави и поддържа здравето на Вашата усмивка.

 

Използвайте конец за зъби всекидневно


 

Конецът за зъби премахва плаката там, където четката за зъби не може да достигне – между зъбите и под линията на венците. Ежедневното почистване с конец помага за предотвратяването на кариес и гингивит. Когато не се почистват добре, плаката и зъбният камък се натрупват под линията на венците. Това може да причини пародонтоза, която може да навреди на костите и да причини загуба на зъби. При ежедневна употреба на конец, кървенето, свързано с лекия до умерен гингивит, обикновено спира след около две седмици. В случай, че не харесвате конците за зъби, опитайте с иригатор за уста или зъбен душ – устройство, което впръсква вода за уста, за да се премахнат бактериите, плаката и храната между зъбите и под линията на венците.

 

Посещавайте зъболекаря два пъти годишно

 

Посещението на зъболекар на всеки шест месеца предпазва от развитието на пародонтоза, която се свързва със заболявания като инфаркт, инсулт, диабет, затлъстяване, преждевременно раждане и сънна апнея. Кариесът, оставен дълго без лечение, може да превърне лесно от малка кухина в голям зъбен абсцес. Лечението на кариеса навреме помага да се поддържа структурата и стабилността на зъба и да се намалят разходите за зъболечение. Когато не се лекува, кариесът може да се разпространи в други зъби и да причини инфекции в други части от тялото.

 

Спрете пушенето

 

Пушенето причинява оцветяване на зъбите. Петната от тютюневия дим понякога са повърхностни и могат да се полират, но могат и да попият дълбоко в емайла. Пушенето също уврежда здравите венци, като ги кара да се свият и причинява големи джобове около зъбите. Това кара зъбите да изглеждат по-дълги и създава тъмни пространства между тях.

 

Ограничете кафето, чая и червеното вино

 

Някои напитки като кафе, чай и червено вино са известни с това, че причиняват оцветяване на зъбите. Освен повърхностните петна, те могат да причинят и вътрешно оцветяване на зъбния емайл. Пиенето със сламка и честото изплакване с вода за уста може да помогне за намаляване на петната по зъбите и на риска от кариес.

 

Купете си качествена четка за зъби

 

Клинични проучвания показват, че висококачествените електрически четки за зъби премахват най-добре плаката и осигуряват по-добра грижа за венците от стандартните ръчни четки за зъби. Много от тях вече предлагат режими за избелване и за чувствителни зъби. В случай, че не сте готови да си купите електрическа четка за зъби, изберете ръчна четка с мек косъм. Четките със средно-твърд и твърд косъм са най-често срещани, но денталните специалисти категорично не препоръчват използването им. По-твърдият косъм и агресивното четкане причиняват свиване на венците и могат да нарушат зъбния емайл.

 

Пийте много вода

 

Водата е най-здравословната напитка за вашата усмивка и здраве. Тя помага за почистване на зъбите и предотвратява кариеса. Честата консумация на киселинни или сладки напитки може драстично да увеличи скоростта на разпадане на зъбите.

 

Погрижете се за здравето си

 

Заболявания като високо кръвно налягане, диабет, затлъстяване и бруксизъм (скърцане със зъби) могат да повлияят на здравето и външния вид на Вашата усмивка. Вместо да прикривате симптомите, погрижете се за здравето си чрез превантивни методи. Правилното хранене и упражненията могат значително да подобрят външния вид на тялото, зъбите и венците.

 

Мийте зъбите си два пъти дневно

 

Добрата устна хигиена изисква зъбите да се мият поне два пъти на ден, а най-добре след всяко хранене. Тъй като плаката може да се втвърди в зъбен камък, честото миене помага на зъбите да останат по-бели и по-здрави. Важен е и начинът на четкане – добре е четката да е под наклон от 45 градуса спрямо линията на венците, а движенията да са леки и кръгообразни, като се фокусирате само върху един или два зъба наведнъж. Това ще поддържа венците Ви здрави и ще премахне най-много плака.

 

Източници:

https://www.healthline.com/health/improve-smile

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD002281.pub3/full

http://www.mayoclinic.org/healthy-living/adult-health/in-depth/dental/art-20045536