Биотинът, известен още като витамин В7, е водоразтворим витамин, който играе важна роля за вида и състоянието на на кожата, косата и ноктите. Смята се, че неговият дефицит може да доведе до редица кожни проблеми. Такива са напукване на кожата, устните ъгли, появата на обриви, често зачервяване, раздразнение и други. Някои проучвания също показват, че дефицитът на биотин в някои случаи има отношение към проявата на себореен дерматит. 

 

Витаминът участва в производството на мастни киселини, които подхранват кожата и поддържат тена равномерен. Биотинът е свързан и с обновяването на кожните клетки. Приемът му има отношение още към предпазване на кожата от акне, обриви, напукване и различни форми на гъбични инфекции.


 

Биотинът е изключително ефективен за подобряване здравето на косата. Установено е, че той подпомага нейния растеж, но също предотвратява косопада, тъй като подобрява структурата на кератина - важен протеин в структурата на косъма.

 

Счита се също, че шампоаните, балсамите и маските, съдържащи биотин, могат да сгъстят косата и да ѝ придадат допълнително блясък. Въпреки тези твърдения обаче е важно да се отбележи, че няма научни изследвания, които да го доказват.

 

Биотинът може да се приема и за подхранване на ноктите. Проучване показва, че той е помогнал на 91% от участниците да заздравят своите нокти, предотвратявайки нацепването им, а същевременно удебеляване на нокътната плочка и подсилване ѝ. В друго изследване резултатите показват, че дебелината на нокътя се е увеличила с 25% при прием на биотин в продължение на няколко месеца.

 

Въпреки че дефицитът на биотин се среща по-рядко, преди приема му трябва да се направи консултация с лекар, за да се избегне предозиране. Страничните ефекти също са много редки, но приемът на витамина при някои хора може да причини кожни обриви, храносмилателни неразположения, проблеми с бъбреците и други.

 

Освен чрез прием на добавки, биотинът може да се набави чрез храната. Храни, които са богати на него са черен дроб, бъбреци, яйчен жълтък, овес, пшеничен зародиш, спанак, бадеми, фъстъци, орехи, банани, бобови растения, гъби, карфиол, мляко и други.