В забързания делник много хора забравят да пият течности, което води до дехидратация на организма и други проблеми, които пренебрегваме. Редица специалисти по хранене съветват да приемаме поне по 1 литър вода на ден през зимата, както и между 1,5 л до 2,5 л през лятото, когато тялото ни се поти повече. 
 
Понякога се оплакваме от главоболие, сухота в устата, лош дъх, трудно се концентрираме и сме в лошо настроение. Тези симптоми са достатъчно доказателство за това, че не пием достатъчно течности. 
 
Ето 6 признака, по които да разберете, че имате дехидратация на организма:
 
1. Лош дъх – един от признаците, който често пренебрегваме. Слюнката има антибактериални свойства, но при дехидратация нейното производство намалява. „Ако човек не произвежда достатъчно слюнка, бактериите в устата му се увеличават, което води до появата на лош дъх“, обяснява професор Джон Хиджис от Университета в Тексас.
 
2. Суха кожа – при дехидратация намалява кръвното налягане и кожата изсъхва. Това може да стане както през лятото, зимата, така и през останалите сезони.
 
3. Мускулни крампи – колкото е по-горещо, толкова повече крампи може да получите. Това до голяма степен се дължи на нарушаване на водно- електролитния баланс в организма. Неограничените йони трябва да бъдат в рамките на физиологичните граници, за да функционират правилно нервната и двигателната система, които контролират и осъществяват движенията.
 
4. Висока температура и втрисане - често дехидратацията на организма води до втрисане и вдигане на по-висока температура, която може да бъде много опасна, ако не се вземат нужните медикаменти на време. Затова лекарите съветват при настинки и грип да се пият много течности, за да не се нарушава водния баланс в тялото.
 
5. Повишен апетит, особено за сладко - „Когато организмът ни е дехидратиран, някои органи като черния дроб се затрудняват с освобождаването на някои глюкогени и други съставки, за които използват вода“, обяснява проф. Хиджис. Тогава ние изпитваме ужасен апетит и може да се натъпчем както със сладки неща, така и със солени, защото организмът ни има затруднения с производството на глюкогена. В такива случаи експертите по хранене съветват да приемате повече плодове и зеленчуци, които съдържат повече вода. По този начин ще си набавите нужното количество чрез яденето.
 
6. Главоболие -  физиологичното равновесие в организма се нарушава, когато не пием достатъчно. Тогава кръвта се сгъстява и в нея започват да циркулират възпалителни протеини, които дразнят нервите около мозъка. Така започва главоболието. 
 
NEWS_MORE_BOX
 
Как да проверим дали сме дехидратирани:
 
1. Чрез тест на кожата - дръпнете с два пръста част от кожата на ръката си. Ако всичко е наред, тя трябва бързо да се върне в нормалното си състояние, но ако е дехидратирана, то това ще стане по-бавно.
 
2. Чрез урината - ако не сте дехидратирани, то тогава вашата урина ще бъде бистра и със слаб жълт отенък. Оранжев или по-тъмно жълт цвят трябва да ви алармират, че трябва да приемате повече течности. Ако тялото ви е дори само 3% дехидратирано, то това веднага се отразява на урината, която става по-тъмна. Достигането на оранжев цвят означава, че дехидратацията е повече от 5%.