Приемът на някои хранителни вещества спомага за здравината, силата, растежа на ноктите и образуването на нокътната плочка. Сред най-важните витамини, минерали и микроелементи за здрави нокти са:

 

Биотин


Биотинът е витамин от В-комплекс, известен още като витамин В7. Той стимулира здравия растеж на клетките на ноктите. В проучване на 35 души с чупливи нокти се установи, че 2,5 мг биотин на ден в продължение на 6 седмици, подобрява симптомите при 63% от участниците. Биотинът може да се набавя с месни храни като черен дроб, но и яйчен жълтък, млечни продукти, мая, сьомга, авокадо, сладък картоф, ядки, семена и др.

 

Други витамини от група В

Витамин В12 играе роля при усвояването на желязо, но и за производството на червени кръвни клетки. Дефицитът на витамина може да доведе до синьо-черни пигменти. Витамин В9 или фолат също е важен за растежа на ноктите. Недостигът му може да направи ноктите чупливи. Фолат може да се намери в тъмнозелените зеленчуци, бобовите растения и семената, а витамин В12 в рибата, яйцата, млечните продукти и месото.


Желязо

Желязото е минерал, чийто дефицит води до нацепване на нокътната плочка и дори изтъняване. Препоръчителната дневна доза на желязото е 8 мг на ден за мъжете и 18 мг за жените, но след навлизане на менопаузата - 8 мг. За подобряване състоянието на ноктите може да се консумират говеждо, пилешко месо, яйца, риба и фъстъци, тъй като те са източник на желязо.


Магнезий

Магнезият е минерал, участващ в над 300 реакции в тялото, включително синтез на протеин, необходим за растежа на ноктите. Получаването на неравности по ноктите може да бъде признак за дефицит на минерала. Дневната препоръчителна стойност е 400-420 мг за мъжете и 310-333 за жените. Магнезий може да се намери в тъмнолистните зелени зеленчуци, киноа, бадеми, кашу и др.


Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастни киселини са необходими за поддържане на ноктите хидратирани и лъскави. Те също могат да намалят възпалителните процеси по нокътната плочка. Освен това подхранват ноктите, а недостигът им причинява сухота и чупливост. Омега-3 киселините може да се открият в мазната морска риба, включително сьомга, пъстърва, скумрия и др.