Инициативата е подкрепена от редица известни личности – Ивет Лалова, Ицо Хазарта, Владо Пенев и д-р Неделя Щонова, както и от Националната пациентска организация


Национална информационна кампания за повишаване информираността за симптоматиката при инсулт стартира на 08 септември 2021 г. Кампанията под надслов „Действай бързо! Инсултът не чака!“ се организира от Българското дружество по неврология съвместно с фармацевтична компания Boehringer Ingelheim България, с цел да се информира широката общественост как да разпознава първите симптоми на инсулта и какви стъпки да се предприемат, ако ги забележим. Инициативата цели и да провокира действие, тъй като при бърза и навременна реакция може да предотврати последваща инвалидизация и други усложнения за пострадалия. 


Инсултът е спешен неврологичен инцидент, който може да засегне определен участък, а понякога и целия мозък, затова е важно да се действа възможно най-скоро при разпознаване на симптомите.



„Доказано е, че за 1 секунда загиват 32 000 мозъчни клетки, т.е. за 1 минута приблизително 1,9 млн. клетки губят функциите си, а в края на първия час около 120 млн. мозъчни клетки са в състояние на смъртна опасност или са в недостатъчно функционално състояние в околната на мозъчния инфаркт област, но все още могат да бъдат възстановени напълно, ако се започне навременно, адекватно и правилно лечение. Това определя понятието „терапевтичен прозорец” от 0 до 4,5 часа от началото на симптомите на инсулта.“, заяви акад. проф. д-р Иван Миланов дмн, председател на Българското дружество по неврология. 


„Ако симптомите на инсулта бъдат открити и ако лечението започне навреме, процесът на „умиране“ на мозъчна тъкан е обратим и болният може да бъде спасен и може да намалее вероятността за допълнителни усложнения и тежки последствия за засегнатия пациент. Това може да се случи посредством доброто познаване на симптоматиката при инсулт. Обществеността трябва да е наясно, че при инсулт, опасността за пациента произтича от закъснялото постъпване в специализирано звено за лечение на инсулти. Затова мотото на настоящата информационна кампания е „Действай бързо! Инсултът не чака!“, допълни проф. д-р Миланов.


Основен елемент на инициативата е информационно видео, което показва симптоматиката при инсулт. То се основава на приетият в световен мащаб подход F.A.S.T., който БДН адаптира на български език – „БЪРЗО“ е лесен начин за запомняне на стъпките за разпознаване на симптоматиката при инсулт и действията, които да бъдат предприети:


Бързо разпознай симптомите с помощта на лесен тест
Ъгли на устата – Може ли болният да се усмихне? Има ли изкривяване на устните ъгли?
Ръце – Може ли болният да вдигне двете си ръце едновременно и да ги задържи?

Затруднения в речта – Може ли болният да повтори просто изречение? Има ли разбъркване на думите?

Обади се на тел. 112, ако забележиш тези симптоми или транспортирай болния до най-близката болница за лечение на инсулти!


Видеото е достъпно във Фейсбук и на уебстраниците на болнични звена с отделение за лечение на инсулт. Ивет Лалова, Ицо Хазарта, Владо Пенев и д-р Неделя Щонова, както и блогърите Мама Нинджа и Татко Калоян също подкрепят инициативата като споделят информация на личните канали в социалните мрежи. Кампанията е подкрепена и от Националната пациентска организация.


Мозъчните инсулти са сред най-разпространените заболявания в развитите страни. По данни на Европейската организация за инсулти (ESO) България се нарежда на едно от първите места по смъртност от инсулти в Европа, които са и третата най-честа причина за смърт у нас. Всяка година у нас над 50 000 души  се разболяват от мозъчен инсулт. 

 

„Над 150 000 българи имат повече от един от основните рискови фактори за инсулт: високо кръвно налягане, захарен диабет, висок холестерол, стеснения на мозъчните кръвоносни съдове, пушене, злоупотреба с алкохол, наднормено тегло, стрес, сърдечносъдови, ендокринни и други хронични заболявания, водещи от своя страна до некачествено кръвоснабдяване на мозъка и риск от мозъчен инсулт.“, каза проф. д-р Миланов.

При бързото разпознаване на симптомите и отвеждане на пострадалия в болница за лечение на инсулти, по преценка на невролога и след серия от изследвания, може да се приложи лечение, което да сведе до минимум риска от инвалидизация. То се прилага до 4.5 часа от началото на симптомите. През 2020 г. лечението се прилага на пациенти с инсулт в 42 общо болници.1

 

За Българското дружество по неврология

Българското дружество по неврология е организация, която има научни и практически цели. Дружеството има създадени регионални клонове в много градове в страната, организира националните конгреси, конференции, академии и обучения за колеги, кани чуждестранни лектори, които да споделят своя опит. Дружеството е член на Европейската федерация на неврологичните дружества (EFNS), Световната федерация по неврология (WFN), както и на Съюза на европейските медицински специалисти (UEMS).

 

За Boehringer Ingelheim

Мисията на Boehringer Ingelheim е да открива и проучва нови и по-добри медикаменти, които подобряват и спасяват живота на хората и животните. Компанията е един от най-големите доставчици на ветеринарни ваксини и лекарства, и има силно присъствие в секторите – селскостопански животни и домашни любимци. 

 

Като водеща научноизследователска биофармацевтична компания, Boehringer Ingelheim създава иновации ежедневно в области, в които до момента няма открито налично или задоволително лечение. Компанията е основана през 1885 г. като семейна собственост и като такава предприема действия в дългосрочна перспектива. Приблизително 52 000 служители на компанията работят усилено в повече от 130 пазара по целия свят за трите бизнес-сегмента: фармацевтични продукти за хуманната медицина, ветеринарна медицина и биофармация.