Затлъстяването е все по-често срещано болестно състояние и вече се смята за епидемия в световен мащаб. Стойност на индекса на телесната маса от 30 или повече се приема като показател за затлъстяване.

 

Здравният профил на България за 2019 г., изготвен от Европейската комисия, показа, че равнищата на затлъстяване при възрастните у нас са близо до средните за европейските страни.


 

Проблемът обаче се задълбочава при децата, защото вече едно на всеки пет български деца попада в категорията наднормено тегло или затлъстяване.

 

Това е четвъртото най-високо равнище в ЕС и се увеличава трайно от 2005—2006 г насам.

 

За това допринася както лошата култура на хранене, така и слабата физическа активност.

 

Какво причинява затлъстяването и наднорменото тегло?

                                                                                       

Основната причина за затлъстяването и наднорменото тегло е енергийния дисбаланс между количеството на приетите и изразходвани калории. В световен мащаб приемът на калорични храни, богати на мазнини и захар, расте, докато физическата активност става все по-слаба.

 

Как да предпазим децата от затлъстяване?

 

Превенцията може да започне от най-ранна възраст.

 

Кърмете Вашето бебе

 

Мащабно проучване сред над 226 хил. участници, публикувано в медицинското издание BMC Public Health, показва, че кърменето е важен защитен фактор срещу затлъстяването при децата. Проучването обхваща 12 страни и показва, че колкото по-продължително е кърменето, толкова повече намалява рискът от затлъстяване.

 

Размерът на порцията е важен

 

Малките деца не се нуждаят от огромни количества храна и е важно да се научат да различават сигналите на своето тяло за физически глад и ситост. Най-честата причина за преяждане е прегладяването, но и изискването на възрастните детето да изяде повече, отколкото желае. Насърчавайте го да се храни, когато се чувства гладно, и да дъвче по-бавно за по-добро храносмилане.

 

Дайте добър пример

 

Запознайте детето с различни здравословни храни от най-ранна възраст. Насърчавайте го да опитва различни плодове, зеленчуци и протеини. Добрата култура на хранене на цялото семейство е най-ценният пример за детето и може да му създаде навици за цял живот.

 

Откажете се от изкушенията

 

Наличието на нездравословни храни в домакинството стимулира интереса на детето към тях. Най-добре е в хладилника и на масата да има здравословни храни, между които детето да избира. По-малко здравословните храни, богати на захар, сол, трансмазнини и бързоусвояеми въглехидрати, могат да бъдат лакомство само в отделни случаи.

 

Поощрявайте разходките навън и спортуването

 

Децата и тийнейджърите се нуждаят от поне 60 минути движение дневно, сочат препоръките на Световната здравна организация. Запишете детето на спорт по желание, ходете на излети с него или на разходка в парка при всяка възможност.

 

Ограничете времето пред екрана

 

Времето, прекарано пред екрана, означава по-малко време не само за физическа активност, но и по-малко време за сън. Времето пред компютъра или телевизора не трябва да е за сметка на движението и съня, тъй като те имат важна роля за поддържането на здравословно тегло.

 

Хроничното недоспиване е опасно

 

Децата и възрастните, които не получават достатъчно сън, по-често страдат от наднормено тегло. Ритуалът преди лягане, като четене на книжка, удобната възглавница и матрак,

лягането по едно и също време, приглушената светлина и изключването на екраните помагат на децата да си създадат добри навици за сън.

 

Интересувайте се какво яде детето извън дома

 

Независимо дали са на училище, на гости при баба и дядо или с приятели, децата все по-често имат достъп до нездравословни храни. Говорете с тях, за да разберат важността на избора с какво се хранят.

 

Защо е опасно затлъстяването?

 

Затлъстяването се свързва с редица хронични заболявания, много от които са трудни за лечение с напредването на възрастта, сред които метаболитен синдром, диабет тип 2, високо кръвно налягане, сънна апнея, мастна чернодробна болест и влошено психично здраве.

 

Здравето е избор, който ние, като родители, можем да направим за децата си всеки ден. Всяка промяна започва със самите нас и няма по-подходящ ден от днешният, за да направим първата стъпка към по-здравословен начин на живот за цялото семейство.

 

Източник: 

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2019_chp_bulgaria_bulgarian.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4301835/#

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4035591/