В началото на извънредната ситуация при въвеждането на противоепидемични мерки миналата година психологична помощ са потърсили предимно по-възрастни хора. 

 

В рамките на тази година в контактния център на Българския червен кръст (БЧК) за консултация с психолог са се обадили повече млади хора. 


 

Година по-късно кол центърът за психосоциална подкрепа разполага и със собствен софтуер. 

 

Всеки делничен ден от 10:00 до 17:00 е достъпен абсолютно безплатен национален телефон 0800 11 466, на който нуждаещите се могат да получат помощ. Продължителността на обажданията е ограничена до 45 минути, за да налично време за всеки, който желае да получи помощ.

 

Статистиката на контактния център на БЧК показва, че миналата година са проведени 1 300 разговора, като хората, които са потърсили консултация със специалист, са над 400.


Експертите отчитат задълбочаване на тревожността заради разнопосочната информация. Това посочи психологът Биляна Караджова от Контактния център на БЧК пред Българско национално радио.


Тази година заявките на хората са за доста по-сериозни проблеми. 


Забелязва се, че в момента хората имат нужда от нееднократна консултация с психолог, тъй като се наблюдават задълбочени депресивни състояния и постоянна тревожност. 

 

С контактния център се свързват и възрастни хора, които от години са в пенсионна възраст. Те са самотни, поради липса или отдалеченост от роднини. 

 

Друди са с тип физическо страдание, което не им позволява да се движат, да излизат и ги заставя да стоят вкъщи - не само заради пандемията, обяснява психоложката. 


Дневната статистика за развитието на вируса оказва влияние върху психическото здраве. Може би вече информацията е по-добре канализирана. Когато човек е объркан и няма точна информация, изпада в състояние на несигурност.

 

„Препоръките, които даваме към хората, е да ограничават информационните потоци и да се доверяват наистина на тези, които идват от институциите. 

 

Ако четат от интернет, то да бъдат от официалните сайтове на институциите, да внимават с информацията в интернет. Когато са неспокойни, изпитват тревожност или ги обхваща страх повече от нормалното за човек. да изключат телевизора. 

 

Достатъчно е веднъж на ден, ако (човек) толкова много държи да бъде информиран, да чуе новини и толкова. Не и да се потапя и заживява в тях“, коментира Караджова.

 

Националният телефон е достъпен за всекиго, който се чувства депресиран от ситуацията около пандемията. В центъра работят общо 13 специалисти. 

 

Някои обаждания остават анонимни, по желание на обаждащите се. Известно е, че при психологическа консултация цялата информация остава конфиденциална.