Повече от половината аптеки в страната нямат готовност да се включат в новата система за верификация на лекарствата. Нейната цел е да спре разпространението на фалшиви медикаменти в целия Европейски съюз и трябва да бъде стартирана на 9 февруари.


По малките търговци обаче сигнализираха, че въвеждането на новата система за контрол е допълнителен финансов разход за тях и може да се стигне до фалити. „Тези изисквания – за интернет и софтуер – са базови, за да сключиш договор със здравната каса. Само след няколко месеца ни предстои електронно здравеопазване, където същите тези изисквания ще бъдат задължителни, за да останеш да съществуваш”, опроверга твърденията пред Нова тв председателя на Български фармацевтичен съюз проф. Илко Гетов. Той отхвърли и предположенията, че въвеждането на системата за верификация ще повиши цената на лекарствата у нас. „Категорично това е подвеждащо твърдение – пазарът на лекарствата и цената са регулирани от държавата, това не може да стане по волята на производителите“.


В същото време председателя на Националната аптечна камара Антон Вълев е категоричен, че само около 1000 аптеки от общо 4200 имат готовност да се включат в системата за верификация на лекарствата. „Проблемът е много сериозен. Той изисква аптеките да са подготвени софтуерно и финансово за въвеждане на тази нова европейска система. Типично – държавата въобще не се е подготвила за това. Същинският процес по създаване на националната система започна след 2016 г. Големият проблем е в това, че в малките населени места, където има по една малка аптека, рискът тя да затвори е доста голям. За да тръгне верификацията, се изисква изменение на Закона за лекарствата – то не е направено. После министърът трябва да издаде наредба – тя не е написана. Тя трябва да се публикува и обсъди. Това не знам как ще се случи за 24 дни“, обясни Вълев пред БНР.



Цената на един четец, който се използва за едно работно място е около 250-300 лв. И той трябва да бъде свързан със специален софтуер. Проблемът е, че в аптеките в малките населени места не работи никакъв софтуер, а датата 9 февруари наближава.


„Фармацевтите целодневно ще трябва да сканират едни кодове и никой не е предвидил плащане за този извънреден труд. По данни на анализаторските организации става въпрос за годишен оборот от около 180 млн. опаковки. Някой трябва да сканира по няколко пъти 180 млн. опаковки и то без пари“, предупреди Антон Вълев.


Единодушни обаче фармацевтите се оказаха по другата важна тема за съсловието – въвеждането на системата, която ще следи наличностите на лекарствата и ще ограничава паралелния износ. Тя трябва да стартира на 12 февруари, но никой не е готов за това. От Комисията по здравеопазване обясниха, че шест месеца ще се събират данни, за да може да се генерира списък със забранени за износ лекарства и в този период режимът ще бъде по-либерален.