Министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов представи на премиера Бойко Борисов пътна карта, разработена от Министерството на здравеопазването, за медицинска евакуация по въздух на пострадали български граждани.

 

Проф. Ангелов посочи, че е обявена обществена поръчка за купуването на един хеликоптер с европейски средства и за осигуряването на национално финансиране за ремонт на 4 налични вертолета „Кугър“, собственост на Министерството на отбраната.


 

„Стартирахме процедура за обявяване на обществена поръчка за закупуването на хеликоптера с европейски средства, който ще бъде оборудван с цялата медицинска техника, необходима за извършване на медицинско спасяване на територията на Република България“, посочи министър Ангелов, цитиран от БНР.

 

Той добави, че вече са проведени редица срещи с представители на военни заводи, на които са обсъдени подробностите за осъществяването на ремонта на 4-те „Кугър“-а, определени за медицинско спасяване по въздух на пострадали.

 

„Направили сме постъпления за осигуряването на допълнителна информация за стойността на този ремонт. Продължаваме с комуникацията съвместно с армията, генерал Николов от Пожарната, Министерство на здравеопазването“, допълни здравният министър.

 

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов заяви, че предложението военните хеликоптери „Кугър“ да се използват за медицински цели няма да се отрази на армията:

 

"Ресурсът няма да им изтече, защото нуждите на армията не са съобразявани, когато са купувани толкова много хеликоптери. На нас 6 хеликоптера са ни предостатъчни. Министерството на здравеопазването да прецени дали хеликоптерите "Кугър" им вършат работа, колко би струвало преоборудването за медицински цели. Тепърва да се изгражда инфраструктура за тези хеликоптери ми се струва доста по-скъпо като вариант".

 

Страната ни остана без хеликоптер за спешни медицински случаи през 2019 г., когато частната инициатива на "Хели ер" бе прекратена.

 

Липсата на държавна подкрепа и огромните разходи за поддръжката и експлоатацията на въздушните линейки, накараха собствениците на компанията да преустановят дейността им и да ги продадат.

 

Така на практика при спешни случаи за помощ може да се разчита само на Планинската спасителна служба и няколкото военни хеликоптера.

 

Освен закупуването на медицински хеликоптери, за развиването на система за спешна въздушна помощ е необходима цялостна стратегия, каквато страната ни все още няма.