Информационна кампания, посветена на остеопорозата стартира Регионалната здравна инспекция в Смолян. От 29 октомври до 2 ноември в града специалисти от отдел „Профилактика на болестите и промоция на здравето” ще говорят с гражданите за заболяването, кое увеличава риска от фрактури, кои са симптомите на остеопорозата, какви са последващите изследвания и действия на болния. Ще бъдат давани и консултации относно препоръчителния хранителен и двигателен режим.


На 02.11.2018 г. от 8,30 до 17,00 часа в Приемния кабинет на здравната инспекция ще се извърши и скринингово изследване за остеопороза. То ще се провежда по график след предварително записване на телефони : 0301 5-89-30 и е с цена 10 лв.


Световният ден за борба с остеопорозата, който се отбелязва всяка година на 20 октомври, е насочен към повишаване на информираността в световен мащаб за превенцията, диагностиката и лечението на това заболяване. Традиционните кампании призовават хората към навременни действия за защита на здравето на своите кости и мускули, за да се радват на добро качество на живот. Въпреки множеството ефективни възможности за лечение, остеопорозата често остава недиагностицирана и нелекувана.



По информация на Министерство на здравеопазването, заболяването засяга всяка трета жена и всеки пети мъж над 50-годишна възраст. Това е болест, при която плътността и качеството на костта се влошават и намалява здравината на скелета, което повишава риска от фрактури, особено в областта на гръбначния стълб, бедрото и китката. Загубата на кост няма симптоми и често първият знак за наличието на остеопороза е фрактурата.


Сред факторите за повишен риск са генетичната предразположеност, както и възникнали медицински проблеми, които влияят негативно върху здравето на костите. Много важно значение има също начинът на живот - нездравословно хранене, липса на физически упражнения, тютюнопушене и прекомерна употреба на алкохол.


Лесни стъпки за поддържане на физическата активност:

  • Изкачвайте стълбите вместо да ползвате асансьора;
  • Ходете пеш при малки разстояния вместо да разчитате на кола или градски транспорт;
  • Свикнете да излизате за разходка (или някаква друга активност) всеки ден – поставяйте си дневни и седмични цели;
  • Стойте на един крак при извършване на ежедневни задачи: например миене на зъбите, чакане за кафе, миене на съдове.