Нов, отделен закон за правата на пациента не е необходим, тъй като те и в момента са добре разписани.
 
Това заяви пред БНР председателят на Центъра за защита на правата на пациентите д-р Стойчо Кацаров във връзка с вчерашните дебати за поправки в законодателството, които да гарантират сигурността на болните.
 
По неговите думи има само един начин тези права да бъдат гарантирани и това не е чрез законови промени.
 
Според него системата трябва да се промени така, че плащането на медицинските услуги да зависи и от това дали гражданинът е доволен от оказаната му лекарска помощ или не.
 
Иначе казано, пациентът трябва да се разглежда и като клиент.
 
Кацаров уточни, че в момента има внесено предложение в Народното събрание, според което всеки гражданин в двуседмичен срок, след като излезе от болницата, може онлайн с уникалния си код за достъп до страницата на НЗОК да подаде електронна жалба.
 
Така болният ще може да посочи, че не е доволен от лечението си и че не смята, че трябва да заплаща за него, обясни медикът.
NEWS_MORE_BOX
 
Законопроектът предвижда това автоматично да води до проверка от здравната каса.
 
Ако тя установи, че човекът е прав, няма да плати на болницата и ще я санкционира. Ако установи, че човекът неправилно е подал сигнала, просто всичко ще свърши с тази проверка и болницата ще си получи парите", уточни д-р Кацаров.
 
Според него и сега може да се получи уникален код за достъп през касата, а в предложението е записано той да може да се вземе от кабинетите на общопрактикуващите лекари, за да бъдат улеснени хората. 
 
Кацаров коментира идеята на министъра на здравеопазването тези, които не ходят на профилактични прегледи, да плащат по-високи здравни вноски.
 
"Това е логически издържано, но практически не виждам как ще стане, тъй като, ако сега направите справка в НЗОК колко души не са отишли на профилактични прегледи, ще видите, че почти няма такива", каза той. 
 
Председателят на Центъра за защита на правата на пациентите е на мнение и че няма нужда от правна дефиниция на лекарската грешка.
 
"Лекарската грешка няма нужда да има правна дефиниция. Има член 45 от Закона за задълженията и договорите, който третира случаите на непозволена увреда", посочи той.