Без сътресения - с дълъг транзитен период и с достатъчно стокови наличности за плавен преход се очаква да стартира единната европейска система за верификация на лекарствата у нас.

 

От 9 февруари 2019 г. всички медикаменти с рецепта в ЕС ще трябва да притежават уникален, нов защитен 2D-matrix код, който съдържа кода на лекарството, партиден номер, срок на годност и сериен номер. На входа на системата - където са производителите, търговците и дистрибуторите, информацията за медикамента ще бъде вписван в системата по определен ред и проследяван по пътя му от производителя до пациента. Всеки по веригата ще вписва (активира кода) и отписва (деактивира) лекарствата по определени правила и веднъж излезнало от аптеката едно лекарство повече няма да може да бъде върнато в обръщение.



До момента подобно проследяване няма аналог и въпреки, че има данни за наличието на фалшиви лекарства на територията на ЕС– между 1 и 4 %, те не са достатъчно достоверни, твърдят българските експерти. „Няма добре работеща система за мониторинг на лекарствата затова няма и точни данни колко са фалшивите лекарства в Европа, респективно и у нас. Но дори да говорим само за едно фалшиво лекарство - попаднало в ръцете на пациент, то крие огромен риск за живота му“, обясни Илияна Паунова, изпълнителен директор на Българска организация за верификация на лекарствата (БОВЛ). Като фалшиви обаче се определят не само лекарствата, при които опаковката е идентична, но има разлика в капсулите, а и тези, които не са предназначени за продажба на европейския пазар. „Новата система категорично ще удари куфарната търговия на лекарства у нас“, категоричен бе и председателя на БОВЛ Деян Денев.


За успешното и плавно внедряване на системата у нас българските производители на лекарства, търговци, дистрибутори и фармацевти работят месеци наред. Досега в системата за верификация са сериализирани (качени) 7 000 000 лекарства, което е около 4% от всички лекарства с рецепта у нас. От общо 3600 аптеки в страната пък 2300 имат сключен договор в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). „Това означава, че имат работещ аптечен софтуер и включването им в системата ще стане безпроблемно – трябва само да си осигурят четец за новия код. Остават едни 1100 аптеки, които нито са заявили готовност да се включат в общата система, нито имат софтуер за работа с НЗОК“, обясни председателят на Българския фармацевтичен съюз проф. Илко Гетов.


За тези, които изостават със сроковете е осигурен дълъг транзитен период, в който няма да бъдат налагани никакви санкции. „До края на 2019 г. постепенно на пазара ще се увеличава процентът на лекарствата с новия код“, допълни проф. Гетов. Дотогава ще се продават паралелно лекарства и със старите, и с новите кодове. „Това ще продължи докато се изчерпат всички стокови наличности на вече произведени лекарства. Всеки производител сам е пресметнал колко лекарства без код да произведе и кога да заработи с новия уникален код за да няма ощетени пациенти“, обясни Илияна Паунова.


По думите на проф. Гетов с пускането на системата на 9 февруари ще има десетдневен тестов период, в който ще се чистят грешки. Системата може да работи без проблем и при смущения с интернет връзката. „Проблемът е ако няма ток – тогава фармацевта сам ще избира как да постъпи – дали да изчака, дали да продаде лекарството и да въведе (отпише от системата) кода по-късно или да го направи през мобилно приложение“, допълни Илко Гетов.


Крайният срок, в който няма да бъдат налагани глоби и аптеките ще могат да работят по старите и новите правила е до края на годината. „Това е моментът, в който тези, които нямат работещ софтуер трябва да си го набавят. До края на годината те ще работят безпроблемно, но не в това е въпроса – нека използват тези месеци за да направят крачката напред в развитието си“, допълниха от Българска организация за верификация на лекарствата. Работна група към Министерство на здравеопазването вече работи и върху определянето на санкциите за нарушаване на регламента. В момента условията за включване в системата на всяка една аптека са: да се направи заявка за включване към системата, да има работещ аптечен софтуер и да се купят четци, чиято цена е между 110 – 250 лв. „Всяка аптека сама решава колко четци да монтира, според организацията на работата си. Може да има четец само на едно гише или на няколко – няма правило“, допълниха експертите.


От Българската асоциация на търговците на едро с лекарства бяха категорични, че всички нововъведения по старта на системата за верификация са за сметка на бранша. „Включването ни в системата за верификация категорично няма да доведе до увеличение на цената на медикаментите“, подчерта Оля Василева, директор на асоциацията. Информацията за лекарствата, качена в единния европейски хъб, пък е защитена, криптирана и гарантира търговската тайна между всички участници в системата.

 

 

Системата за верификация в цифри:

  • Връзка на 2500 производители в Европейски хъб;
  • Изграждане на национални организации и системи в 32 страни;
  • Връзка с над 150 хиляди аптеки и търговци на едро със системите;
  • Дериализация на всички лекарства по Rx в Ес (над 10 млрд. Опаковки)

 

По оценка на СЗО, фалшифицираните лекарства са:

  • 100 млн. опаковки в развитите страни
  • 10-30% в развиващите се страни
  • 50% от продажбите в интернет