„Отдели 40 секунди за действие” е слоганът на Световната здравна организация (СЗО), с който се поставя акцент върху превенцията на самоубийствата в днешния Световен ден на психичното здраве. Данните сочат, че на всеки 40 секунди в света се самоубива по един човек. Засегнати са хора от всички възрастови групи и от всички страни по света. Затова усилията са насочени към повишаване на осведомеността за самоубийствата в световен мащаб и ролята, която всеки човек може да има, за предотвратяването им.


Сред целите на кампанията тази година са да се информират хората, как да реагират в рискова ситуация, да се намали стигмата, свързана със самоубийството и психичната болест и да се покаже съпричастност на хората в тежък момент. Повече по темата може да проследите в интервюто с водещия психиатър д-р Владимир Наков, който днес гостува в Puls.bg.


Изключително тревожен факт от нашето съвремие, е че самоубийството е и една от водещите причини за смърт сред 15-19-годишните. Половината от всички психични заболявания през зрелостта започват от 14-годишна възраст, припомнят експертите от Националния център по обществено здраве. За много млади хора тийнейджърските години са период на изследване на нови възможности и свободи, но могат да са и период на безпокойство относно постиженията в училище, взаимоотношенията и бъдещето.



Понякога емоционалният стрес е нещо нормално в юношеството, но за някои млади хора, ако стресът продължи твърде дълго или стане непреодолим, резултатът може да е затруднено ежедневно функциониране, а в най-трагичните случаи и самоубийство. Признаците, за които е добре да се следи са:

 

  • изразяване на мисли, чувства или планове за слагане на край на живота, включително чрез истории или снимки;
  • внезапна или драстична промяна на постиженията в училище;
  • промени в настроението, например редовно разплакване, рев или проява на тежък емоционален стрес;
  • изразяване на безнадеждност относно бъдещето;
  • промени в поведението, като отдръпване от останалите, загуба на интерес към дейности, които обикновено им харесват, или проява на по-силен гняв, враждебност, възбуда, раздразнителност или импулсивност;
  • смущаващо поведение, включително конфликт с други ученици или служители от училището; 
  • зачестяване на отсъствията от училище или по-трудна концентрацията по време на часовете;
  • употреба на алкохол или наркотици; и/или
  • тормоз или разпад на отношенията с връстниците.


„Обръщайте особено внимание на промените в настроението и поведението в моменти на стрес, например при подготовката за изпити или преди, или по време на други големи промени в живота на ученика“, съветват специалистите.