Служебно удължаване на срока на протоколите за скъпоструващите лекарства на хронично болните пациенти иска сдружение „Национална пациентска организация“ в становище, изпратено до министъра на здравеопазването проф. Асена Сербезова, председателя на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса Васил Пандов и управителя ѝ проф. Петко Салчев.

 

В условията на рязко увеличаващия се брой на заболели от Covid-19, Национална пациентска организация настоява да бъде преразгледан и начинът на издаване на протоколи по линия на Здравната каса на хронично болните пациенти. Категорично трябва да спре практиката пациенти с хронични заболявания да посещават болници, лични лекари и други, само за да вземат протоколи за получаване на лекарства и когато не е необходим преглед и медицинска консултация, заявяват от Националната пациентска организация. 


 

Сдружението предлага срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който е изтекъл в периода на спирането на плановия прием, да се удължава служебно от Националната здравноосигурителна каса за времето на извънредната ситуация и два месеца след нейната отмяна при условия и по ред, определени от НЗОК.

 

Това не променя настояването на Национална пациентска организация за въвеждането на електронизация на процесите по изписването на протоколите и като цяло на здравеопазването, както и за възможността пациенти да разполагат с достъп до цялата информация, свързана със здравословното им състояние, подчертават от пациентската организация.

 

Към момента пациентите от уязвимата група следва лично да се явяват на прегледи за издаване на протоколи, получаване на рецепти, включително и при набавяне на лекарства от аптечната мрежа.

 

“Липсата на нормативна уредба, а от там и условия за дистанционно наблюдение, а законодателството не позволява отпускането на лекарства по лекарско предписание, когато пациентът не е в кабинета на лекаря, липсват организирани такъв тип домашни грижи и други”, категорични са от организацията.

 

Какво е необходимо, за да се осъществят исканията според Националната пациентска организация?

  • Да се ускори процедура за въвеждане на електронен обмен на данни/ документация в здравеопазването между пациентите, лекуващите лекари, фармацевтите в аптеките, Министерство на здравеопазването и НЗОК.
     
  • Нормативно регламентиране на доставката на медикаменти до дома на пациентите, които са поставени под карантина, както и на тези, на които е указано да не напускат дома си.
     
  • Нормативно регламентиране и организиране на вземане на лабораторни проби на нуждаещите се пациенти и доставянето им до съответните лаборатории, както и получаване на резултатите от пациентите и лекуващите ги лекари онлайн.

“За съжаление пандемията ни настигна преди нашата здравна система да може да предоставя дистанционни услуги, но те са единственият шанс да намалим смъртността при уязвимите групи. Надяваме се Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса и другите отговорни институции да се включат активно в подсигуряването, на първо място, на безопасността на тези пациенти и непрекъснатостта на лечебния им процес”, казват още от Националната пациентска организация.

 

Сдружението е готово да сътрудничи и да предостави своята пациентска експертиза и компетенции, за да се защитят най-уязвимите групи от населението, най-вече пациентите с хронични заболявания, и цялото внимание на отговорните институции и обществото да се обърне към тях за минимизиране евентуалните жертви на Covid-19.