Националната агенция за приходите (НАП) няма да изисква данни за здравословното състояние на пациентите. Това е обяснено и на браншовите организации, и на разработчиците на софтуер, споделиха от агенцията пред БНР. Коментарът им идва дни след като от Българският лекарски съюз и Сдружението на личните лекари настояха да отпадне изискването информацията от касовите апарати при личните лекари да отива към НАП и медицинският софтуер да бъде приравнен със складова програма в търговските обекти.


В момента от НАП анализират фискалните рискове и спецификите, когато се използва софтуер за нуждите на договорите с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и обещават, че ако се налага промяна, тя може да бъде направена.


„Казват, че няма да изискват тази информация, но реално ще имат достъп, тъй че няма защо да я изискват. Това е пациентска тайна, която трябва да се пази. В случая могат да не я изискват, но ще я имат – след като имат профил в системата, вкарват ЕГН-то и я имат, без да се налага дори да информират някой по пътеката, че ще я извлекат. По принцип не е добра идея да има достъп до самото медицинско досие“, коментира казуса и Аркади Шарков от Експертния клуб за икономика и политика.



С промяната се твърди, че НАП няма интерес от други данни, освен от данните, свързани с продажбата „Но тук става въпрос за преглед, който понякога започва днес и може да приключи утре следобед или след два дни, в зависимост от това кога са дошли резултатите от изследването на пациента. Не на последно място, тук нямаме такива огромни парични потоци, които да представляват огромен риск за фиска“, категоричен е и председателят на Лекарския съюз д-р Иван Маджаров.


Освен нарушаването на пациентската тайна, новите разпоредби не дават яснота и в случаите, ако софтуерът на касовия апарат блокира. „Решението е по-скоро политическо и по-скоро политически натиск и лозунг спрямо самите лекари, които са най-важната частица на тази система, вместо да бъде някаква реална полза за самия фиск. По този начин се създават проблеми и вместо стимулът да е позитивен, той става негативен. От там нататък обръща цялото съсловие срещу институциите, а оттам и пациентите. Пациентът рядко има време да се занимава при бавен софтуер и недобре направена система с това да стои и да изчаква фискалния си бон при личния лекар. Личният лекар вече е администратор в немалка част, ще трябва да стане абсолютен администратор и продавач на услугата“, допълни Шарков.