Какви са правата ни на пациенти? Можем ли по всяко време на годината да сменим личния си лекар? Какво трябва да платим, ако сме приети за лечение в болница? Колко процедури при зъболекар се покриват от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК)? Отговори на тези и други подобни въпроси ще ви дадат публикациите от поредицата "Здравни права".


Както изяснихме по-рано, направлението от личния лекар важи 30 календарни дни от датата на неговото издаване. От своя страна вторичният преглед трябва да се осъществи до 30 дни след първичния. А какво се случва, ако ни трябва повече от едно направление за специалист в рамките на един месец? 

 


Няма пречка джипито да издаде две или повече направления в рамките на 30 дни, например за ендокринолог и гинеколог. Това става по негова преценка, според състоянието на пациента. Но, ако той е издал направление за АГ специалист, не може да даде ново за месеца. 
Много възрастни пациенти сигнализират, че понякога личният лекар им отказва повече от едно направление за месеца. Те се нуждаят от навременна консултация, но трябва да са информирани, че джипитата разполагат с определен брой направления всеки месец. Това ограничение зависи от бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Затова, особено в края на месеца, личните лекари не могат да изадат направления на пациентите си. 

 

NEWS_MORE_BOX

 

В началото на март Български лекарски съюз подписа Националния рамков договор за 2018 г., чрез който за здравния сектор ще има над 400 млн. лв. допълнителни средства. Отделени са повече средства за личните лекари, превенция, профилактика, долекуване и рехабилитация или повече средства за направления при специалист и клинични пътеки. 

 

С новия рамков договор, от 1 април тази година, Националната здравноосигурителна каса ще отпуска повече направления за консултация със специалист и изследвания. Също така, ако личният лекар установи риск от сърдечно съдови заболявания, директно ще го праща за консултация с кардиолог.