„Болницата на бъдещето е тази, която да държи пациента далеч от нея. Това разбира се, това е свързано с профилактиката и наличието на медицински специалисти близо до хората. Поради лошото финансиране нашето здравеопазване е организирано точно обратното“, сподели пред Bulgaria ON AIR д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация.

 

Заедно с председателят на Българската болнична асоциация (ББА) Андрей Марков и директорът на „Александровска“ болница доц. Костадин Ангелов, те коментираха националната класация „Най-добрата болница“, организирана от ББА и Investor Media Group, както и отношенията лекар-пациент.



Според Андрей Марков в публичното пространства битуват настроения, които не са полезни нито за пациентите, нито за лекарите. „Колебанията на лекарите и притесненията им как ще се подходи към един пациент, който влиза агресивен в кабинета, са напълно основателни. Те се чувстват незащитени. Самите пациенти се чувстват оголени от гледна точка на сигурността, че може би не са попаднали при най-добрия лекар. Това е липса на доверие и то е вредно и за двете страни“, уточни Марков.


По думите му добрата информираност у нас изостава и поради липсата на не случващата се електронна система в здравеопазването и внедряването на електронните досиета, а това създава дискомфорт за практикуващите медицина у нас. „Изоставаме там и това рефлектира върху знанията и информираността на пациентите“, допълни Марков.


„Пациентите у нас винаги търсят най-добрия лекар, но за съжаление в България битуват недобри отношения между медици и пациенти понякога. Най-важното е пациентите да получат качествена медицинска грижа и проблемът да бъде решен, а дали лекарят ще бъде усмихнат, дали ще бъде приветлив, дали ще ги гледа намръщено или спокойно, за мен е нещо, което е важно, но не е на първо място“, коментира и директорът на „Александровска“ болница доц. Костадин Ангелов.


А причината пациентите да търсят второ и трето мнение е защото те не са убедени, че това, което им се прави е най-доброто, а те не са убедени, когато нямат достъп или не са получили възможността да получат достатъчно информация какви са опциите и заедно с лекаря да участват във взимането на решението, обясни и д-р Хасърджиев.