Епидемията с COVID-19 продължава да буди притеснения и въпроси. Доказателство за това е нестихващия интерес към националната телефонна линия за въпроси, свързани с вируса, на който всеки ден се получават между 300 и 400 запитвания.


Националният телефон на Министерството на здравеопазването - 02 807 87 57 бе открит през март специално за въпроси, свързани с коронавируса и работи денонощно – и в почивните дни.


През последните 5 месеца звънят стотици граждани, за да получат допълнителна информация за COVID-19. Част от дежурствата се поемат от служители на Регионалната здравна инспекция в София област, съобщават от БНР.



„Разясняваме кое точно трябва да се изпълнява, как се случват нещата. Най-често задават въпроси, свързани с карантината - кои подлежат на карантина, от кои държави пристигнали, дали членовете на семействата подлежат също на карантина, дали тази карантина, ако се направи тест, може да бъде отменена. В началото нямаше такава опция да бъде отменена с PCR тест, но сега вече има опция до 24 часа, ако бъде направен тест, карантината се отменя за пристигащите от други държави", обясни д-р Гергана Богданова, директор на дирекция „Медицински дейности“, която също е част от екипа, обслужващ горещата линия.


Друга основна част от въпросите е свързана с това кой има право да влиза на територията на страната ни. Не толкова често се получават и въпроси за симптомите на коронавируса. Случва се паникьосани граждани да се обадят на горещия телефон, търсейки успокоение.


„Тревожат се какво ще се случи, дали няма да умрат от коронавирус, как да действат при леки симптоми, изпадат в паника, по-скоро от преживяния стрес. Изслушваме ги, успокояваме ги обикновено и ги насочваме съответно към личните лекари, ако имат симптоми да бъдат прегледани и вече личните лекари да преценят дали се касае за психическо пренапрежение и тревожност“, коментира още д-р Гергана Богданова.


В началото горещият телефон е създаден с идеята гражданите да получават информация, свързана със симптомите на COVID-19, както и с начина на лечение и кого да търсят при нужда. Сега обаче запитванията са свързани основно с разясняване на заповедите на здравния министър, свързани с епидемиологичната обстановка.


Често се подават и сигнали за пътници без маски в автобусите на градски и крайградски линии. Те обаче се пренасочват, тъй като това не е в компетенцията на обслужващите телефонната линия.