Няма нужда от отделен закон за правата на пациента, а от гаранция за спазването им във всяка законова норма. Правата на пациента могат да бъдат на 100% гарантирани и чрез сегашната нормативна уредба, като просто бъдат надградени.
 
Това заяви министърът на здравеопазването д-р Петър Москов по време на кръгла маса в парламента, посветена на темата.
 
По неговите думи трябва да има надграждане на законовата регламентация за правата на пациентите. Това обаче ще стане не чрез отделен документ, а чрез „вграждане“ на законови текстове, гарантиращи правата на пациентите.
 
По думите на Москов дори и в Закона за здравното осигуряване, който вече е на етап второ четене в пленарна зала на Народното събрание, има редица текстове, гарантиращи правата на пациента.
 
Пример за това е въвеждането като критерий удовлетвореността на пациента от лечението, като от това ще зависи и възможността болниците да сключват договор с Националната здравноосигурителна каса.
NEWS_MORE_BOX
 
Според председателя на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев обаче, няма ясно разписана процедура за това към кого да се обърне пациентът, пострадал от здравната система.
 
Той посочи, че понякога лекари отказват за участват в експертиза, няма регламентация и на санкциите и обезщетенията за пострадали пациенти.
 
Липсва и яснота за сроковете, в които се произнасят институциите по даден казус и такива трябва да се дефинират, коментира още д-р Хасърджиев.
 
Според него законово трябва да се опише кой обезщетява пострадали пациенти, кой и какви санкции налага, защото сега хората с години не могат да получат справедливост.